مشکل داغی و نوسان دمای کاری پردازنده‌ی پرچم‌دار  کبی لیک که مدل Core i7-7700K‌ است، چند ماهی است که در فضای وب بازتاب دارد. اینتل پاسخی برای نوسان دمای این پردازنده ارایه کرده که راضی‌کننده نیست. در ادامه به وضعیت دمای کاری و پاسخ اینتل به گلایه‌ی مشتریان می‌پردازیم.

همان‌طور که در معرفی کبی لیک یا پردازنده‌های سری ۷۰۰۰ اینتل گفتیم، مدل‌هایی با پسوند K‌ قابلیت اورکلاک دارند و برای اورکلاک کردن طراحی شده‌اند. طبعاً کسانی که مدل مخصوص اورکلاک را تهیه کرده‌اند و می‌خواهند پردازنده را به صورت اورکلاک‌شده استفاده کنند، به مقوله‌ی دما نیز توجه زیادی نشان می‌دهند و مراقب افزایش دمای پردازنده هستند. هر دو تراشه‌ی موردبحث ۴ هسته‌ای هستند و ۸ ترد پردازشی دارند. مدل مخصوص اورکلاک با سرعت ۴.۲ و مدل معمولی با سرعت ۳.۶ گیگاهرتز بسیار سریع پردازش می‌کنند. زمانی که Core i7-7700K اورکلاک می‌شود و سرعت آن به حدود ۴.۸ یا ۴.۹ گیگاهرتز می‌رسد، دمای کاری به شدت افزایش پیدا می‌کند و البته این موضوع طبیعی است اما به نمودار دما توجه کنید (رنگ سبز درصد استفاده از پردازنده و رنگ قهوه‌ای دمای کاری است):

 همان‌طور که می‌بینید نوسانات دما بسیار زیاد است. شاید دمای متوسط پس از این مقدار اورکلاک در حد ۷۵ الی ۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد اما در لحظات مختلف دما بالاتر از ۹۰ درجه‌ی سانتی‌گراد است.

مشتریان اینتل در فروم رسمی این کمپانی نشستی ۴۷ صفحه‌ای را ایجاد کرده و در مورد این مشکل بحث کرده‌اند. در نهایت یکی از کارمندان اینتل توصیه کرده که پردازنده را خارج از مشخصات پیش‌فرض آن به کار نگیرید و ولتاژ کاری و فرکانس کاری را افزایش ندهید! اینتل تغییرات دمایی عجیبی نمی‌بیند و معتقد است که این نوسانات طبیعی است.

پاسخ عجیبی است، از طرفی اینتل وجود نوسان دما را طبیعی می‌داند و از طرف دیگر توصیه کرده که پردازنده‌هایی با پسوند K را اورکلاک نکنیم! در این صورت چرا باید مدل‌هایی با پسوند K را گران‌تر از نسخه‌های دیگر و برای اورکلاکرها تولید کند و بفروشد؟

برخی هواداران AMD هم از این فرصت استفاده کرده و خرید پردازنده‌های جدید Ryzen را توصیه می‌کنند.