اینتل پردازنده‌های جدید سروری خود یعنی Skylake-SP را معرفی کرد. پردازنده‌هایی که می‌توانند در کنار هم قرار گیرند و عملکرد بالاتری ارایه کنند و به عبارت دیگر مقیاس‌پذیر هستند. در ادامه با Xeonهای جدید که در گروه‌های Platinum و Gold و Silver و در نهایت Bronze طبقه‌بندی می‌شوند، آشنا می‌شویم.

اینتل معتقد است که بزرگ‌ترین تغییر دنیای پردازنده‌های سروری و دیتاسنترها در این دهه، معرفی خانواده‌ی اسکای‌لیک-اس‌پی است. همان‌طور که قبلاً در مقاله‌ی «Xeon Platinum و Xeon Gold، پردازنده‌های قدرتمند اینتل برای سرورها با نام‌گذاری جدید روانه‌ی بازار می‌شوند» اشاره کردیم دیگر Xeon E5 و Xeon E7 در نقشه‌ی راه اینتل نیست بلکه همان ساختار با نامی جدید و در چهار گروه پلاتینیوم الی برنز روانه‌ی بازار می‌شود.

Lisa Spelman نایب رییس کمپانی اینتل و مدیر بخش محصول زئون می‌گوید مقیاس‌پذیری و مجازی‌سازی پلتفرم جدید به مراتب بهتر از پلتفرم سروری ۴ سال پیش است و عملکرد در عرصه‌ی مجازی‌سازی تا ۳.۹ برابر بهتر شده است.

پردازنده‌های سری Xeon E7 به صورت ۴ تا ۸ عددی در سوکت‌های مختلف قرار می‌گرفتند و قدرت پردازشی ترکیب می‌شد. این سری اکنون به نام Gold شناخته می‌شود. E5 سابق هم که ۲ الی ۴ سوکتی بوده به Silver تبدیل شده است. اینتل اطلاعات دقیقی در مورد پلاتینیوم رده‌اول و برنز رده‌پایین منتشر نکرده است و البته نام مدل‌های جدید نیز در معرفی نسل جدید زئون‌ها اعلام نشده است. پشتیبانی از معماری مجموعه دستورات QuickAssist AVX-512 و نیز ,وجود ارتباطات داخلی جدید و کنترلر جدید حافظه از جمله ویژگی‌های مهم پردازنده‌های جدید خانواده‌ی زئون است. به علاوه اینتل از FPGAها و Nervana و همین‌طور Xeon Phi و Silicon Photonics به عنوان ویژگی‌های تکمیلی پلتفرم جدید نام برده است.

در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۱۶ از سوکت بزرگی به اسم LGA3647 رونمایی شد. این سوکت برای Xeonهای جدید که مبتنی بر معماری اسکای‌لیک هستند طراحی شده و با وجود پین‌های بیشتر، بسیار جالب به نظر می‌رسد. به عنوان مثال پهنای باند همه‌جهته‌ی شبکه ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه است.