فکر می‌کنید حسگر خاص سونی که ویدیوهای اسلوموشن ۱۰۰۰ فریم بر ثانیه‌ای ضبط می‌کند بسیار سریع است یا به عنوان مثال دوربین‌های حرفه‌ای که برای فیلم‌برداری از مسابقات ورزشی استفاده می‌شوند، سریع هستند؟ محققین دوربینی ساخته‌اند که حتی ۱۰۰ هزار فریم بر ثانیه هم نسبت به آن کند به نظر می‌رسد!

دانشمندان با دوربین‌های بسیار سریعی که ویدیوهایی با سرعت ۱۰۰۰۰۰ فریم بر ثانیه ثبت می‌کنند، سروکار دارند اما این سرعت سرسام‌آور برای عکاسی کردن از پدیده‌های عجیبی مثل نور جالب نیست. محققین دانشگاه Lund ابزار عجیبی طراحی کرده‌اند که در هر ثانیه ۵۰۰۰ میلیارد فریم ذخیره می‌کند!!

ویدیوی زیر چیزی است که قدرت خارق‌العاده‌ی این دوربین را نشان می‌دهد:

اگر چیزی از ویدیوی فوق دستگیرتان نشده تعجب نکنید چرا که دیدن نوری که از فوتون تشکیل شده، امری عادی نیست. نور از کاغذ باریک عبور می‌کند و این اتفاق در پیکوثانیه‌ها می‌افتد. بنابراین برای دیدن آن دوربینی با سرعت ۱۰۰۰ میلیارد فریم بر ثانیه‌ای و بالاتر نیاز است و این دقیقاً همان چیزی است که در دوربین جالب محققین Lund پیاده‌سازی شده است.

روش کار این دوربین مثل دوربین‌های معمولی نیست که تصاویر را پیاپی و سریع ذخیره کنند بلکه چندین فریم به عنوان یک تصویر بزرگ ذخیره می‌شود و سپس فریم‌ها جدا می‌شوند و پشت سر هم قرار می‌گیرند.

توجه کنید که دانشمندان به رکوردشکنی‌هایی از این دست علاقه‌مند نیستند و هدف از ساخت چنین دوربینی خارق‌العاده‌ای صرفاً مطالعه‌ی پدیده‌های سریع مثل حرکت نور، انفجار، فعالیت‌های مغز، واکنش‌های شیمیایی و ... است.