سرویس دانش و فناوری

با پروفایل کاربری گوگل کروم و ۵ پروفایل کاربری برای کار، سرگرمی و ... آشنا شوید

مرورگر سریع و امن کروم ویژگی‌های جالبی دارد که یکی از آنها پروفایل کاربری است. پروفایل کاربری کمتر مورد استفاده قرار گرفته اما حتی اگر یک نفر از کامپیوتری استفاده کند هم وجود چند پروفایل مختلف مفید واقع می‌شود.

پروفایل کاربری در Google Chrome چیست و چه کاربردی دارد؟

مرورگر کروم از نسخه‌ی ۱۶ مجهز و در حقیقت از سال ۲۰۱۱ به پروفایل‌های کابری تجهیز شد. شاید در این ۶ سال خیلی‌ها از پروفایل کاربری استفاده نکرده باشند چرا که معمولاً هر شخص از حساب کاربری خاص خود برای ورود به ویندوز استفاده می‌کند و نیازی به پروفایل کاربری نمی‌بیند. پروفایل همان حساب کاربری است که اطلاعات شخصی کاربر و تمام آنچه در مرورگر ذخیره می‌شود مثل تنظیمات، تاریخچه‌ی وب‌گردی، رمز عبورها و بوک‌مارک‌ها و تم‌ها و افزونه‌ها و اپ‌های تحت کروم، همه و همه بخشی از پروفایل است.

بنابراین هر کاربر می‌تواند به تنهایی چند پروفایل برای امور مختلف در نظر بگیرد.

اطلاعات پروفایل‌های کاربری به سرورهای گوگل فرستاده شده و ذخیره می‌شود. لذا پس از نصب کردن مجدد ویندوز و یا زمانی که از کامپیوتر دیگری استفاده می‌کنید هم می‌توانید پروفایل‌های سابق خود را بازگردانی کنید و این یعنی تمام رمز عبورها، حساب‌های کاربری، بوک‌مارک‌ها و افزونه‌ها از سرورهای گوگل به مرورگر شما منتثل می‌شود.

چطور یک پروفایل کاربری جدید در گوگل کروم اضافه کنیم؟

کروم را اجرا کنید. در منوی آن که این روزها به شکل سه‌نقطه است، گزینه‌ی Settings را انتخاب کنید. اسکرول به پایین انجام دهید و بخش People را پیدا کنید. روی دکمه‌ی Add Person کلیک کنید. اکنون از شما در مورد نام پروفایل و تصویر بندانگشتی آن سوال می‌شود. تیک چک‌باکس Create a desktop shortcut for this user را برای ایجاد شرت‌کات این حساب کاربری روی دستاپ ویندوز اضافه کنید.

علاوه بر کلیک روی پروفایل کاربری موردنظر می‌توان بین پروفایل‌های موجود سوییچ کرد، آن هم بدون وجود شرت‌کات. برای سوییچ کردن بین پروفایل‌ها می‌توانید از دکمه‌ی کوچکی که در سمت راست و بالای مرورگر و کنار دکمه‌ی مینی‌مایز ویندوز وجود دارد استفاده کنید. با کلید روی این دکمه، نام پروفایل‌های کاربری موجود و تصاویر بندانگشتی‌شان نمایان می‌شود. در سیستم عامل مک می‌بایست به منوی People برای سوییچ کردن حساب کاربری مراجعه کرد.

در ویندوز ۱۰ می‌توان پس از ایجاد شرت‌کات پروفایل کاربری جدید روی آن راست کلیک کرد و Pin to Takbar را انتخاب کرد. به این ترتیب پروفایل کاربری موردبحث در تسک‌بار ویندوز قرار گرفته و همیشه در دسترس است. چه خوب است اگر تصویر هر پروفایل کاربری به تناسب کاربرد آن انتخاب شود.

۵ پروفایل کاربری مفید برای گوگل کروم

اولین پروفایل کاربری مربوط به امور کاری و اداری است. بوک‌مارک‌ها و تنظیمات و تاریخچه‌ی وب‌گردی این پروفایل دقیقاً مطابق با نیازهای شما در محیط کار انتخاب می‌شود و به عنوان مثال وب‌سایتی که هر روز برای سرگرمی به آن مراجعه می‌کنید در نوار بوک‌مارک‌ها قرار ندارد اما شرت‌کات پوشه‌ی اسناد متنی شما در Google Docs و یا شرت‌کاتی  برای دسترسی سریع به Google Maps در نوار نشانک‌ها موجود است. شاید برای امنیت بیشتر نوار نشانک‌ها را به کلی خالی بگذارید!

پروفایل مفید بعدی مخصوص سرگرمی‌های شماست. سایت‌های خبری، بازی، فیلم و موسیقی و ... در بخش بوک‌مارک‌ها قرار دارند. به علاوه اکستنشن‌هایی برای دانلود محتوا روی کروم نصب کرده‌اید که در این پروفایل کاربری موجود است.

پروفایل کاربری بعدی مربوط به شبکه‌های اجتماعی شماست. مراجعه به صفحه‌ی اشخاص در اینستاگرام و توییتر و فیس‌بوک و همین‌طور سرویس‌های گفت‌وگو و شاید چند فروم مهم در این پروفایل مرور می‌شود. ممکن است افزونه‌هایی نیز برای ساده‌تر شدن کار با شبکه‌های اجتماعی نصب کرده باشید. نکته‌ی مهم این است که گاهی برای بروز کردن شبکه‌های اجتماعی سازمان خود از حساب‌ کاربری مربوطه استفاده می‌کنید که طبعاً با حساب کاربری شخصی شما در اینستاگرام و تلگرام و ... متفاوت است. به همین علت است که پروفایل کاربری کاری و شخصی می‌بایست متفاوت باشد.

پروفایل کاربردی بعدی مخصوص مسافرت و گردشگری است. علاوه بر ذخیره کردن بوک‌مارک‌های مرتبط با مسافرت و سیاحت می‌توان وب‌سایت‌های خرید بلیط و مرور تصاویر نقاط جغرافیایی مختلف را نیز بوک‌مارک کرد. ممکن است برای پرداخت الکترونیکی نیز حساب بانکی خاصی در نظر گرفته باشید و به عنوان بخشی از این پروفایل کاربری تعریف کنید.

آخرین پروفایل کاربری مفید به افزونه‌ها مربوط می‌شود. نصب افزونه‌های متعدد می‌تواند گوگل کروم را کند و رم سیستم را به شدت اشغال کند. لذا بد نیست پروفایلی خاص که مملو از افزونه‌های مختلف است تعریف کنید و فقط در زمانی که به افزونه‌ای خاص نیاز دارید، از این پروفایل سنگین استفاده کنید.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید