مایکروسافت سیستم عامل جدیدی به اسم Windows 10 S منتشر کرده که اساس طراحی آن ویندوز ۱۰ است اما با حذف سرویس‌ها و بخش‌های اضافی، سبک‌تر شده تا روی سخت‌افزار ضعیف لپ‌تاپ‌های ارزان هم به خوبی عمل کند. ویندوز ۱۰ اس برای رقابت با Chrome OS گوگل در عرصه‌ی کاربردهای آموزشی در نظر گرفته شده است.

ویندوز ۱۰ اس نسخه‌ی جدید و متفاوت ویندوز است که به همراه لپ‌تاپ قدرتمند Surface Laptop معرفی شده است. لپ‌تاپ سرفیس مایکروسافت از نظر سخت‌افزاری ضعیف نیست و طبعاً گران‌قیمت و سریع است اما Windows 10 S به گونه‌ای طراحی شده که روی سخت‌افزار ضعیف نیز به خوبی عمل کند. به عنوان مثال مایکروسافت کاری کرده که  بوت شدن ویندوز و رسیدن به صفحه‌ی لاگین فقط ۱۵ ثانیه طول بکشد.

حجم ویندوز و نیازهای سخت‌افزاری کمتر از ویندوز ۱۰ معمولی است و می‌توان با یک درایو USB به پیکربندی چندین ابزار ویندوزی پرداخت، چیزی که برای مداریت و دانشگاه‌ها بسیار مفید است. کافی است درایو USB به سخت‌افزار متصل شود، بازگردانی تنظیمات ساده و سریع است.

یکی از تفاوت‌های اساسی ویندوز ۱۰ اس و ویندوز ۱۰ پرو در تنوع اپلیکیشن‌هاست. Windows 10 S فقط اپلیکیشن‌های موجود در Windows Store مایکروسافت را اجرا می‌کند و این یعنی توسعه‌دهندگان اپ و نرم‌افزار می‌بایست محصولات خود را بازسازی کرده و در این فروشگاه اپ قرار دهند. در غیر این صورت نرم‌افزار در ویندوز ۱۰ اس اجرا نمی‌شود.

قرار است در تابستان پیش رو ابزارهای ویندوزی مجهز به Window 10 S‌ با قیمت حداقل ۱۹۰ دلار روانه‌ی بازار شوند. مایکروسافت آفیس ۳۶۵ خود را به عنوان نرم‌افزاری جامع برای امور آموزشی به همراه ویندوز جدید عرضه می‌کند. به علاوه مدارسی که ویندوز پرو را قبلاً تهیه کرده‌اند می‌توانند ویندوز ۱۰ اس را به صورت رایگان نصب و استفاده کنند.