بهترین مرورگر برای وب‌گردی کدام است؟ پاسخ بستگی به اولویت‌های شما دارد. مرورگری با کم‌ترین مصرف حافظه‌ی رم، مرورگری که از پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی کمتر کار می‌کشد و مصرف باتری را کم می‌کند، مرورگری با بهترین امنیت، سریع‌ترین مرورگر در بارگذاری صفحات وب؟ مرورگری که از نظر مدیریت تب‌های باز بهتر است و در نهایت مرورگری که در مجموع بهترین است. در بخش اول ۷۲۴ اپ امروز به معرفی ۴ مورد اول می‌پردازیم. با ما باشید.

بهترین مرورگر هم مثل اغلب بهترین چیزها بسته به نیاز کاربر متفاوت است. همان‌طور که اشاره شد مصرف رم، مصرف باتری، امنیت، مدیریت تب‌ها و سرعت عمل چند فاکتور مستقل در ارزیابی بهترین مرورگرهای روز است. البته اگر عامل همگام‌سازی تاریخچه‌ی وب‌گردی و بوک‌مارک‌ها و رمزعبورها را نادیده بگیریم. در ادامه به معرفی بهترین مرورگر با توجه به فاکتورهای اشاره شده می‌پردازیم.

بهترین مرورگر با کمترین مصرف حافظه‌ی رم: GreenBrowser

مطمئناً گوگل کروم مشهور از نظر مصرف رم بهترین نیست بلکه شاید بدترین باشد! مرورگر کروم در حال بهینه‌سازی مصرف منابع سیستم است اما تا زمان بهینه شدن کامل این مرورگر، می‌توان از دیگر مرورگرهای جالب استفاده کرد. GreenBrowser یکی از این مرورگرهای جالب است که به خصوص در مصرف رم بسیار عالی عمل می‌کند و خوشبختانه سرعت عمل آن هم خوب است.

جالب است که در گرین‌بروزر ابزارها و امکانات پیشرفته‌ای نیز وجود دارد، به عنوان مثال می‌توان مجموعه‌ای از تب‌ها را با بستن تب اصلی یا ریشه‌ای بست! این نوع امکانات با نصب کردن اکستنشن (افزونه) به مرورگرهای دیگر اضافه می‌شود حال آنکه گرین‌بروزر به صورت پیش‌فرض و با مصرف بهینه‌ی رم این ابزارها را در خود جمع کرده است.

بهترین مرورگر برای کاهش مصرف باتری لپ‌تاپ

در دستاپ‌ها شاید مشکلی با برق مصرفی نداشته باشید اما در لپ‌تاپ و آن هم در حالتی که از پریز برق دور هستید، مصرف باتری مهم می‌شود. لذا یک مرورگر خوب موبایلی می‌بایست کم‌مصرف باشد. مایکروسافت مرورگر جدید خود که Microsoft Edge است را سبک‌تر از اغلب مرورگرها طراحی کرده است. اینترنت اکسپلورر مایکروسافت هم از مرورگرهایی مثل گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس و اپرا سبک‌تر است و مصرف باتری بهینه‌تری دارد. بنابراین برای کاهش مصرف باتری بهتر است از مایکروسافت اج که مرورگری بروز و ایمن است، استفاده کنید.

امن‌ترین مرورگر برای امور حساس شخصی:‌ Tor

امن‌ترین مرورگر برای امور شخصی متفاوت از امن‌ترین مرورگر برای امور دیگر است. منظور از امنیت ممکن است نفوذپذیری باشد و در این صورت مرورگرهای زیادی در لیست قرار می‌گیرند اما امن‌ترین مرورگر از نظر امنیت شخصی مرورگری است که اطلاعات شخصی کاربر را ذخیره نکند و به عبارت دیگر بتوان به صورت ناشناس از آن استفاده کرد.

Tor چنین مرورگری است. مرورگری که با پروتکل امن HTTPS و بلاک کردن پلاگین‌ها و استفاده از سیستم به هم پیوسته‌ی سرورهای رله، ناشناس بودن کاربر و در عین حال امنیت وی را تضمین می‌کند.

برخی منتقدین حوزه‌ی امنیت، مرورگر Tor‌ را توصیه نمی‌کنند چرا که برخی سرویس‌ها در آن پنهان است و از طرفی سرورهای رله که به آن نود (گره) نیز گفته می‌شود، با اصرار FBI مختل شده تا دسترسی به سرویس‌های مشکوک فراهم شود. بله، مرورگر تور امنیت شخصی بالاتری دارد اما در مقابل سرویس‌های خرابکار نفوذ بیشتری از طریق آن دارند.

بهترین مرورگر از نظر امنیت: Chrome گوگل

گوگل کروم سریع و امن است و می‌توان گفت که امن‌ترین مرورگر است. در مسابقات هکرها و از جمله Pwn2Own همیشه کروم به عنوان یکی از امن‌ترین‌ها شناخته شده و گاهی تنها مرورگر امن بوده است. در Pwn2Own سال ۲۰۱۶ کروم فقط یک بار نفوذپذیری نشان داده که رکورد جالب توجهی است.

به آمار حفره‌های امنیتی توجه کنید:

  • Microsoft Windows: 6
  • Apple OS X: 5
  • Adobe Flash: 4
  • Apple Safari: 3
  • Microsoft Edge: 2
  • Google Chrome: 1

حتی یک مورد نفوذی که در گوگل کروم صورت گرفته نیز پیشاپیش توسط متخصصین امنیت به گوگل گزارش شده بود و بسته‌ی بروزرسانی برای حل مشکل در راه بوده است!

اما اشکال کروم: غول جست‌وجو علاقه‌ی زیادی به حفظ اطلاعات کاربران مثل تاریخچه‌ی وب‌گردی، سلایق و علاقه‌مندی‌ها و اطلاعاتی از این دست دارد. به هر حال این اطلاعات نوعی بانک داده برای بررسی رفتار کاربران است و برای جست‌وجوی محتوا ضروری است.

منتظر بخش دوم ۷۲۴ اپ امروز باشید: «بهترین مرورگر از نظر سرعت، مدیریت تب‌های باز، امکانات و افزونه‌ها و اکوسیستم کدام است؟ (بخش دوم)»