یکی از ویژگی‌های جالب گلکسی اس ۸ که شاید در میان ایرانی‌ها کمتر مورد توجه بوده، مودم LTE‌ بسیار سریع آن است که سرعت سرسام‌آوری دارد. ممکن است اپل حتی در آیفون ۸ هم مودمی با این سرعت عجیب استفاده نکند و این از برتری‌های گلکسی اس ۸ نسبت به آیفون ۷ و شاید نسل بعدی است.

مودم LTE یا 4G با سرعت گیگابیتی چیست؟

گلکسی اس ۸ با دو تراشه روانه‌ی بازار شده که در خبر معرفی آن «مشخصات Galaxy S8 و Galaxy S8+‌سامسونگ با معرفی رسمی محصولات آشکار شد» بررسی کردیم. هر دو تراشه‌ی اکسینوسی سامسونگ و اسنپ‌دراگونی کوالکام از مودم 4G با سرعت بسیار بالا یا به اصطلاح سرعت گیگابیت بر ثانیه‌ای بهره می‌برند. منظور از ۱ گیگابیت همان ۱۲۸ مگابایت بر ثانیه است و این یعنی فیلم‌های فشرده‌ی فول اچ‌دی در کمتر از ۱۰ یا ۱۵ ثانیه دانلود می‌شوند!

توضیح بیشتر اینکه مودم‌های 4G بسته به تعداد باندهای فرکانسی که برای تبادل داده استفاده می‌شود، کلاس‌بندی می‌شوند و سرعتشان متفاوت است. مودم 4G با کلاس ۴ سرعت دانلودی در حد ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه (بر ۸ تقسیم کنید تا به مگابایت بر ثانیه برسید) دارد و در اغلب گوشی‌های میان‌رده مودم‌هایی با کلاس ۶ استفاده می‌شود. اسنپ‌دراگون ۸۳۵ مجهز به مودم LTE بسیار سریع کلاس ۱۶ (دانلود) است و رکوردشکنی کرده است.

تراشه‌ی اسنپ‌دراگون ۸۳۵ در گوشی‌های دیگری مثل برخی رده‌اول‌های چینی و همین‌طور اکسپریا XZ سونی به کار رفته و این یعنی سال ۲۰۱۷ سالی است که گوشی‌های گران‌قیمت مودم گیگابیتی دارند. اما در مورد آیفون چطور؟

آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس با مودم اینتلی و کوالکامی

اپل از دو تولیدکننده برای تأمین مودم آیفون‌های فعلی استفاده کرده است. مودم کوالکامی سریع‌تر است اما اپل با غیرفعال کردن باندهای فرکانسی خاص، سرعت نسخه‌ی اینتلی و کوالکامی را یکسان کرده است. کوالکام به همین علت از اپل شکایت کرده است و از طرفی اپل نیز مدعی است که کوالکام حق لایسنس بی‌موردی دریافت می‌کرده و از این کمپانی شکایت کرده است.

به نظر می‌رسد که شکایات حقوقی کمپانی‌های اپل و اینتل و کوالکام در نهایت به فقدان مودم گیگابیتی در آیفون بعدی می‌انجامد. در واقع سریع‌ترین مودم LTE اینتل که مودم XMM 7480‌است، حداکثر سرعت ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه دارد و اولین مودم گیگابیتی این کمپانی یعنی XMM 7560 سال آتی در محصولات مختلف استفاده می‌شود. بنابراین تا سال آینده کوالکام در بازار مودم‌های فوق‌سریع یکه‌تازی می‌کند.

شاید آیفون بعدی هم مودم LTE گیگابیتی نداشته باشد

هنوز در انتظار معرفی آیفون بعدی هستیم. طبق معمول پردازنده‌ی اصلی و پردازنده‌ی گرافیکی بسیار عالی و شاید سریع‌ترین خواهند بود اما مودم که معمولاً محصولی از کوالکام یا اینتل است، احتمالاً سرعتی پایین‌تر از محصولات رده‌اول اندرویدی خواهد داشت و این یک ضعف برای آیفون ۸ خواهد بود.

برخی متخصصین عرصه‌ی موبایل می‌گویند اپل در مقال سرعت مودم 4G با شرکای گوگل رقابت نمی‌کند و به عبارت دیگر اپل نیازی به مودم گیگابیتی نمی‌بیند. در مقابل اپراتورهای تلفن همراه در کشورهای صنعتی شبکه‌ی سریعی دارند و یکی از برتری‌های یک اپراتور خوب، شبکه‌ی LTE فوق‌العاده سری آن است که با وجود مودم سریع در گوشی‌ها معنا پیدا می‌کند. از طرف دیگر اپراتورها شبکه‌ی گیگابیتی LTE‌ را برای اتصال هزاران کاربر بهینه‌تر می‌بینند.

در حقیقت سرعتی که اعلام می‌شود، حداکثر سرعت تئوری است ولیکن در عمل ممکن است سرعت به مراتب پایین‌تر باشد، به خصوص اگر از آنتن‌های متعدد دور باشیم یا در نقاط دورافتاده‌ای که آنتن‌ها معمولی هستند، از اینترنت استفاده کنیم.