هر دو گوشی آیفون ۷ پلاس و Xperia XZ Premium از نظر دوربین در ردیف بهترین‌ها قرار دارند اما به هر حال هر یک نقاط ضعف و قوتی دارد. در ادامه به مقایسه‌ی دوربین آیفون ۷ پلاس و اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم سونی می‌پردازیم و نمونه تصاویر را بررسی می‌کنیم. با ما باشید.

سونی حسگری مرغوب و بزرگ در گوشی پرچم‌دار امسال تعبیه کرده که طبعاً از نظر رزولوشن و حفظ جزئیات تصویر عملکردی فوق‌العاده دارد. آیفون ۷ پلاس هم اثبات کرده که در پردازش تصویر و پرتوگیری متعادل عالی است و به عبارت دیگر زمانی که کنتراست محیط زیاد است، آیفون کمتر دچار اشتباه شده و همواره روشنایی بخش‌های تیره و روشن نسبتاً متعادل است.

و اما مقایسه‌ای بین تصاویری که دوربین اصلی دو گوشی موردبحث تهیه کرده‌اند داشته باشیم. تصاویر اصلی بسیار حجیم است لذا از نسخه‌ای با عرض کمتر استفاده می‌کنیم. تصاویر فشرده شده ولیکن در نهایت کیفیت دوربین این گوشی‌ها را به خوبی توصیف می‌کنند.

منظره‌ی اول نمایی است از دریا و ساحل با روشنایی متعادل، ابتدا آیفون ۷ پلاس:

و سپس اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم:

 همان‌طور که می‌بینید گوشی سونی تصویری با جزئیات بیشتر و کنتراست متعادل‌تر ثبت کرده است.

تصویر دوم نمایی از محیط داخلی است و علاوه بر اینکه نور کمتر است، کنتراست بیشتری وجود دارد و به عبارت دیگر بخش‌های کناری تصویر تیره و نقاط میانی روشن است. احتمالاً آیفون ۷ پلاس عکاسی متعادل‌تر خود را به نمایش می‌گذارد. ابتدا آیفون ۷ پلاس:

و سپس Xperia XZ Premium‌ سونی:

 تفاوت زاویه دید دوربین‌ها کاملاً محسوس است و شاید به همین علت است که دوربین سونی عکسی تیره‌تر گرفته تا نقاط تاریک اطراف را بهتر نمایش دهد اما در نهایت آیفون پرتوگیری متعادل‌تری دارد. جزئیات در تصویر دوربین سونی بیشتر است و لبه‌ها بیش از حد شارپ (واضح و تند و تیز) نشده اما در مجموع عکسی که آیفون ۷ پلاس ثبت کرده جذاب‌تر است.

و سوژه‌ی سوم عکاسی از طبیعت و بافت ظریف گیاهان. ابتدا آیفون ۷ پلاس و سپس اکسپریای سونی:

گویا دوربین سونی واقعاً برای عکاسی در محیط بیرون ساخته شده است. روشنایی و کنتراست بالاتر از حد معمول است اما تصویری که دوربین سونی اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم تهیه کرده علاوه بر تعادل پرتوگیری، جزئیات خوبی دارد و به علاوه ماتی حرکتی در آن بسیار کم است. نکته‌ی جالب این است که هر دو با ISO 20 عکاسی کرده‌اند اما زمان شاتر در دوربین آیفون ۷ پلاس کمتر از 1/4000‌ ثانیه است و دوربین سونی با 1/2000‌ ثانیه عکاسی کرده است.

نمونه‌ی دیگر در محیط بیرون تصویر زیر است، این بار ISOی دوربین سونی ۴۰ و آیفون ۲۰ است و زمان شاتر تقریباً یکسان: