عکاسی کردن از ماشین هم مثل عکاسی سلفی، عکاسی از مناظر، عکاسی از آسمان شب و ... روش خاص خود را دارد. در ادامه به نکات و روش‌های عکاسی حرفه‌ای از خودرو می‌پردازیم تا بتوانیم عکس‌هایی هر چه جالب‌تر و جذاب‌تر از خودرو تهیه کنیم. حتی در شرایطی که منظره و خودرو برای عکاسی عالی نیستند!

عکاسان حرفه‌ای خودرو در هر شرایطی می‌توانند تصاویر جذاب از خودرو تهیه کنند. چه خودرو در کوه و دشت باشد و چه در نمایشگاه زیر نور هزاران لامپ درخشان. همیشه با دانستن اصول کلی عکاسی می‌توان از سوژه‌ای مثل خودرو که سطح براقی دارد، عکس‌های جالب تهیه کرد.

آیا به دوربین حرفه‌ای برای عکاسی از ماشین نیاز داریم؟

پاسخ منفی است. حتی با آیفون، گلکسی اس‌ها، ال‌جی جی‌ها و دیگر گوشی‌های رده‌اول هم می‌توان عکس‌های جذاب تهیه کرد. طبعاً در یک دوربین DSLR امکانات کامل‌تر و تنظیمات بیشتری پیش‌بینی شده و حتی می‌توان به جای لنز معمولی از لنز زاویه باز با فاصله‌ی کانونی کمتر از ۲۴ میلی‌متر استفاده کرد، به خودرو نزدیک شد و آن را به صورت کامل در یک تصویر جای داد! از طرفی اگر در طبیعت هستید می‌توانید از لنزی با فاصله‌ی کانونی حدود ۱۰۰ میلی‌متر استفاده کنید، از خودرو دور شوید و عکسی شفاف از خودرو و محیط بگیرید.

بله، نکته اینجاست که بسته به فاصله از خودرو باید لنزی با فاصله‌ی کانونی بهینه تهیه کرد اما با دوربین گوشی‌ها هم می‌توان عکس‌های جالبی گرفت.

تجهیزات مفید در عکاسی از خودرو شامل دوربین خوب، سه‌پایه برای جلوگیری از لرزش دوربین و عکاسی از خودرو در محیطی با نور نسبتاً کم، مواد لازم برای تمیز کردن خودرو! می‌شود. بهتر است عکس را به جای jpg به صورت RAW ذخیره کنید تا جزئیات کامل ثبت شود و در مجالی دیگر بتوانید به روش‌های حرفه‌ای فتوشاپی نویز و جزئیات واقعی را بهینه و متوازن کنید.

انتخاب موقعیت بهینه در عکاسی از ماشین

خودروی مسابقات رالی معمولاً در پیست زیباتر جلوه می‌کند، خودروهای لاکچری مثل Bentley Continental GT V8 S در کوه و دشت و خودروهای مدرنی مثل BMW و مرسدس بنز در محیط شهر خودنمایی می‌کنند. به تناسب ظاهر خودرو محیط پیرامون را انتخاب کنید. به تناسب رنگ‌ها توجه کنید! خودروی سفید با پس‌زمینه‌ی نورانی روز! و خودروی مشکی تیره در سیاهی شب کمی خنده‌دار به نظر می‌رسند گویی که عکاس ساده‌ترین نقاط زیباشناسی را فراموش کرده است.

کادربندی‌های مختلف برای عکاسی از ماشین

اگر ماشین متعلق به خودتان باشد می‌توانید زاویه‌های مختلف را امتحان کنید. بد نیست علائم راهنمایی و رانندگی و سازه‌ها پشت خودرو پنهان شود و در عین حال زیباترین بخش مناظر اطراف در عکس وجود داشته باشد.

معمولاً عکاسان حرفه‌ای دوربین را در ارتفاع پایین قرار می‌دهند و به این ترتیب نمایشی از زیبایی ماشین در تصویر نهایی پدیدار می‌شود. معمولاً اگر گوشه‌ی جلوی ماشین رو به دوربین باشد عکس جالب می‌شود. به این نما، نمای سه چهارم گفته می‌شود. در چنین نمایی تقریباً تمام بخش‌های جذاب مثل منافذ ورود هوا و لامپ‌ها و همین‌طور چرخ‌ها به شرطی که مورب باشند، نمایان است. یک مزیت جالب دیگر هم در این نما وجود دارد و آن اینکه بازتاب عکاس را در سطوح براق نمی‌بینیم. در عکاسی از کناره‌ها معمولاً سطوح بزرگ و صافی روبروی عکاس است و مثل آینه عمل می‌کند.

جزئیات جالب را در عکاسی از ماشین فراموش نکنید!

محیط داخلی خودروهای لوکس معمولاً جزئیات زیبا و متعددی دارد. به عنوان مثال روکش چرمی صندلی‌ها به دقت دوخته شده و رنگ‌بندی و طرح داشبورد و همین‌طور لوگوی سازنده‌ی خودرو با ظرافت و دقت ساخته شده است. حتی اهرم تعویض دنده هم می‌تواند زیبایی خودرو را به نمایش بگذارد. بد نیست از این بخش‌های جذاب با دقت مضاعف عکاسی کنید.

در نمای بیرونی هم جزئیات زیبایی مثل چراغ‌ها، چرخ‌ها و منافذ ورود هوا و حتی سپر خودرو و اگزوز و اسپویلر وجود دارد.

عکاسی از ماشین‌های سریع حین حرکت

خودروهای مسابقه‌ای زمانی که با سرعت بالا و حتی معمولی در حرکت هستند و دوربین برای عکاسی به دنبال سوژه حرکت می‌کند، زیباتر به نظر می‌رسند. به خصوص اگر منظره‌ی اطراف پر از نقاط متضاد باشد. به عنوان مثال جاده‌ای که نور خورشید از پشت درختان می‌تابد را در نظر بگیرید. تضاد یا کنتراست شدیدی در پس‌زمینه وجود دارد و وقتی دوربین در حال چرخش و حرکت است، نقاط نورانی جابجا می‌شوند و ردی از خود باقی می‌گذارند. رد پای نقاط نورانی در پس‌زمینه‌ی تیره به شدت در نمایش سرعت سرسام‌آور خودرو موثر است.

به تصویری از بوگاتی کایرون (به اشتباه شیرون نیز گفته می‌شود) توجه کنید:

اما صرف‌نظر از پس‌زمینه، حرکت دوربین و عکاسی از خودرو نمایشی از سرعت آن است. اما تنظیمات مثلث عکاسی چگونه باشد تا تصویر جالب‌تر شود؟

اگر نمی‌خواهید پس‌زمینه مات شود و به عبارت دیگر به نظر برسد که خودرو ساکن است، زمان شاتر را در حدود ۱/۱۰۰۰ ثانیه یا اعدادی مشابه تنظیم کنید. نور در یک لحظه جذب حسگر دوربین می‌شود و نتیجه تصویری با حداقل ماتی است. در صورتی که می‌خواهید سرعت خودرو را نشان دهید، زمان شاتر را در حدود ۱/۱۰۰ ثانیه و مانند آن تنظیم کنید.

حساسیت نورسنجی یا ISO بسته به روشنایی محیط می‌تواند ۱۰۰ الی ۴۰۰ باشد و دیافراگم نیز به تناسب کیفیت دوربین تنظیم می‌شود. اگر دوربین حسگر غول‌آسا و عالی دارد، دیافراگم را روی F/۵ یا F/10 و حتی کوچک‌تر مثل F/20 قرار دهید، ولیکن در این صورت نور کمی وارد دوربین می‌شود. لذا نمی‌توان دیافراگم را برای فوکوس کامل روی تمام نقاط منظره‌ی پیش‌رو به حداقل رساند.

راه دیگری که برای تنظیم فوکوس وجود دارد استفاده از فوکوس دستی است. قبل از نمایان شدن خودرو در جاده، می‌توانید روی نقطه‌ای از جاده فوکوس کنید و زمانی که خودرو به این نقطه برسد، دوربین پیشاپیش فوکوس مطلوبی دارد.

به یاد داشته باشید که بهترین روش برای چرخش دوربین این است که بالاتنه‌ی خود را بچرخانید، در این صورت لرزش دوربین کمتر می‌شود.

یک راهکار مهم در عکاسی از خودروی متحرک استفاده از حالت عکاسی پیاپی یا Burst Mode است. عکاسی پیاپی در گوشی‌های رده‌اول امروزی هم با سرعت و دقت عالی انجام می‌شود. به این ترتیب سوژه‌های مهم و نادر را از دست نمی‌دهید و بالاخره چند عکس از میان عکس‌های متعدد کیفیت مطلوب را خواهد داشت.

ویرایش عکس‌های زیبای خودرو پس از عکاسی

ویرایش عکس به کمک فتوشاپ یا ادوبی لایت‌روم روش بسیار خوبی برای کاهش هایلایت‌های آسمان و ابرها و همین‌طور روشن‌تر کردن نقاط تاریک عکس است تا جزئیات جالبی به تصویر اضافه شود. با ابزار Adjustment Brush نرم‌افزار ادوبی لایت‌روم می‌توانید خودرو را روشن‌تر کنید و پس‌زمینه را به صورت معمولی آن حفظ کنید.

با حوصله حالت‌های مختلف را آزمایش کنید و نتیجه را مقایسه کنید، شاید به تصویری هنری مثل تصویر مرسدس بنز ذیل رسیدید: