شاید شما یا اطرافیانتان گرفتار ایمیل‌های تقلبی شده باشید و تصور کنید که ساده‌لوحانه برخورد کرده‌اید اما جالب است بدانید که هکر لیتوانیایی توانسته با جعل ایمیل و مدارک، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از گوگل و فیس‌بوک سرقت کند!

برای افراد عادی هم گول خوردن مسأله‌ی حساسی است و شاید سرافکنده شوند اما این روزها غول‌های دنیای اینترنت هم اشتباه می‌کنند. ماه پیش دیوان عدالت ایالات متحده‌ی آمریکا از دستگیری هکر لیتوانیایی خبر داد و اعلام کرد که این شخص بیش از ۱۰۰ میلیون دلار از دو کمپانی عرصه‌ی تکنولوژی سرقت کرده است. در توضیحات به این نکته اشاره شده بود که دو کمپانی موردبحث در عرصه‌ی بین‌المللی و شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند و دفتر مرکزیشان در ایالات متحده‌ی آمریکا واقع است. با این توضیحات همه به یاد فیس‌بوک و گوگل می‌افتند و این حدس کاملاً درست است.

هکر تایوانی خود را به جای Quanta Computer که یکی از کمپانی‌های تأمین قطعه در تایوان است، جا زده و همه چیز از ایمیل گرفته تا فاکتورهای تجاری را جعل کرده است. Evaldas Rimasauskas با جعل هویت اقدام به پول‌شویی کرده و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار کلاه‌برداری کرده است.

گوگل و فیس‌بوک هر دو به اشتباه خود اعتراف کرده‌اند و خوشبختانه بخش اعظم سرمایه بازگردانده شده است اما این مسأله بر قوت خویش باقی است که چگونه کمپانی‌های بزرگ که مدعی امنیت عالی هستند، چنین اشتباهاتی مرتکب می‌شوند؟