دوربین سلفی گوشی‌ّای پرچم‌دار امروزی بسیار پیشرفته‌تر از چند سال پیش است. نه فقط مگاپیکسل بلکه ابعاد حسگر، لنز و پردازش تصویر نیز بهینه شده است. در ادامه به مقایسه‌ی کیفیت دوربین جلو (سلفی) گوشی‌های آیفون ۷ اپل، پیکسل گوگل و گلکسی اس ۸ پلاس و ال‌جی جی ۶ می‌پردازیم. با ما باشید تا کیفیت دوربین جلوی این گوشی‌های گران‌قیمت را بررسی کنیم.

بد نیست مقوله‌ی مگاپیکسل را کنار بگذاریم و مستقیماً سراغ مقایسه‌ی تصاویر برویم. فون‌آرنا در شرایط مختلفی عکاسی کرده و می‌توان عملکرد واقعی دوربین را از زبان نمونه تصاویر شنید و قضاوتی منطقی کرد.

عکاسی سلفی در نور متوسط: مقایسه‌ی iPhone 7، Galaxy S8+، LG G6 و Google Pixel

در کنار منزل و محل کار معمولاً روشنایی متوسط است. از خورشید تابان و همین‌طور لامپ‌های متعدد محیط داخلی خبری نیست. کیفیت عکاسی سلفی دوربین گوشی‌ها را مقایسه کنید و توجه داشته باشید که روشنایی داخل کم است و دوربین مجبور است تاریکی راهرو را جبران کند:

همان‌طور که می‌بینید گلکسی اس ۸ پلاس و آیفون ۷ در افزایش غلظت رنگ کمی زیاده‌روی کرده‌اند به علاوه جزئیات چهره در عکسی که پرچم‌دار سامسونگ تهیه کرده، تا حدی از بین رفته است. ال‌جی جی۶ وضعیت بهتری دارد اما به نظر می‌رسد که مقدار نویز در تصویر بیشتر از رقباست. پیکسل گوگل رفتار متوازن‌تری دارد و بهترین تصویر را ثبت کرده است.

عکاسی سلفی در شرایط پرنور: مقایسه‌ی iPhone 7، Galaxy S8+، LG G6 و Google Pixel

روشنایی زیاد  و کنتراست بالا عکاسی را مشکل می‌کند. مقایسه کنید:

پیکسل گوگل این بار هم تلاش کرده تا روشنایی همه‌ی بخش‌ها را متوازن کند و به این ترتیب جزئیات ابرهای روشن را می‌بینیم اما طراوت رنگ‌ها و کنتراست بیش از حد کم شده است. آیفون در میان سه گوشی دیگر با وجود زاویه دید کمتر، کارش را بهتر انجام داده است و در حقیقت پس‌زمینه‌ی نورانی کمتر مشکل‌ساز شده است. ال‌جی جی۶ با وجود بالا بودن زاویه‌ی دید عملکرد بسیار خوبی دارد و در نهایت پرچم‌دار سامسونگ است.

عکاسی سلفی در نور معمولی، در طبیعت: مقایسه‌ی iPhone 7، Galaxy S8+، LG G6 و Google Pixel

این بار شرایط محیط متعادل است. مقایسه کنید:

ال‌جی جی ۶ در این شرایط بهتری است و سپس گلکسی اس ۸ پلاس و گوگل پیکسل و در نهایت آیفون. گلکسی اس ۸ پلاس روشنایی را زیاد کرده و جزئیات بخش‌های روشن از بین رفته و آیفون ته‌رنگ زرد را در بخش‌های مختلف به شدت بالا برده است.

عکاسی سلفی و بازتاب شدید نور: مقایسه‌ی iPhone 7، Galaxy S8+، LG G6 و Google Pixel

روشنایی خورشید با بازتابیده شدن از چهره‌ی شخص مشکل‌ساز است. عکس‌ها را مقایسه کنید:

گلکسی اس ۸ پلاس و پیکسل گوگل در مقابله با تفاوت شدید روشنایی عالی نیستند. آیفون ۷ عکس خوبی تهیه کرده ولیکن ته‌رنگ زرد خودنمایی می‌کند. این بار هم ال‌جی جی ۶ عکسی با روشنایی و کنتراست متعادل‌تر از سایر رقبا تهیه کرده است و به علاوه رنگ‌ها واقعی‌تر به نظر می‌رسد.

عکاسی سلفی در ساحل: مقایسه‌ی iPhone 7، Galaxy S8+، LG G6 و Google Pixel

همه‌چیز معمولی است و تصاویر ثبت شده همگی عالی است:

به نظر می‌رسد که ته‌رنگ زرد و قرمز در تصویر ثبت شده توسط آیفون ۷ و پیکسل گوگل تنها مشکل است. گلکسی اس ۸ پلاس این بار بهتر از سایرین بوده است.

عکاسی سلفی با پس‌زمینه‌ی گل و گیاه: مقایسه‌ی iPhone 7، Galaxy S8+، LG G6 و Google Pixel

رنگ گل‌ها معمولاً به حالت اشباع نزدیک است و دوربین گوشی می‌بایست بدون افزایش غلظت رنگ، عکاسی کند. اما آیا اینگونه است؟

پاسخ منفی است. فقط ال‌جی جی۶ است که رنگ‌ها را بیش از حد تند نکرده، پیکسل گوگل هم عکاسی بدی نیست. آیفون و گلکسی اس ۸ پلاس رنگ‌ها را شدیدتر کرده‌اند و تصویر از واقعیت دور شده است.

عکاسی سلفی در محیط کم‌نور داخلی: مقایسه‌ی iPhone 7، Galaxy S8+، LG G6 و Google Pixel

مقایسه کنید:

در محیط داخلی کمبود روشنایی مشکل‌ساز است و اثر لرزش را به صورت مات شدن عکس و از بین رفتن جزئیات چهره‌ی شخص می‌بینیم. این بار گلکسی اس ۸ پلاس کمترین ماتی تصویر را دارد و مشخص است که در روشنایی کم، عکاسی خوبی است. ال‌جی جی۶ که معمولاً روشنایی و کنتراست را به خوبی کنترل می‌کرد در این شرایط کم‌نور نیز نور کمتری جذب کرده و تصویر بدتری ارایه کرده است.

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی: کدام گوشی دوربین سلفی بهتری دارد؟ ال‌جی جی ۶، گلکسی اس ۸ پلاس یا آیفون ۷ و پیکسل گوگل؟

فون‌آرنا برای هر عکس امتیازی در نظر گرفته است و در نهایت میانگین امتیاز دوربین جلوی گوشی‌های رده‌اول امروزی به صورت زیر است: