APFS سیستم فایل جدید اپل است که برای حافظه‌ی ذخیره‌سازی وسایل همراه که معمولاً از نوع فلش است، طراحی شده و ویژگی‌های امنیتی پیشرفته را پشتیبانی می‌کند و به علاوه در مصرف فضای ذخیره‌سازی بهینه‌تر است. در ادامه با APFS و مزایای آن بیشتر آشنا می‌شویم.

سیستم فایل چیست؟

ویندوزهای جدید از درایوهایی با سیستم فایل NTFS و exFAT و البته FAT32 پشتیبانی می‌کنند. مک اپل و لینوکس و همین‌طور iOS اپل سیستم فایل‌های متفاوتی را پشتیبانی می‌کنند. اما سیستم فایل چیست و چه اثری در عملکرد و امنیت سیستم عامل و اطلاعات دارد؟

منظور از سیستم فایل این است که فایل‌ها با چه ساختاری روی حافظه ذخیره می‌شوند و یا از روی حافظه خوانده می‌شوند. بدون سیستم فایل اطلاعات ذخیره شده ساختار خاصی ندارد و صرفاً مجموعه‌ای از صفر و یک‌های غیرقابل‌استفاده است. اطلاعات می‌بایست جدا شده و به بخش‌های مختلفی تقسیم شوند. هر بخش نامی خاص و معنایی خاص دارد. مجموعه‌ی این چند بخش همان چیزی است که با عنوان فایل می‌شناسیم.

بدیهی است که تقسیم کردن اطلاعات به چند بخش در عملکرد سیستم عامل و به عبارت دیگر سرعت کار و همین‌طور پیاده‌سازی ویژگی‌های امنیتی و مانند آن موثر است. به عنوان مثال در سیستم فایل FAT نمی‌توان فایل‌هایی با ظرفیت بالاتر از ۴ گیگابایت داشت!

APFS سیستم فایل جدید اپل

معرفی یک سیستم فایل جدید برای فرمت کردن حافظه‌ی ذخیره‌سازی پدیده‌ای نادر است. اپل آخرین سیستم فایل خود یعنی HFS+‌ را سرانجام کنار گذاشته و سیستم فایل جدید APFS را معرفی کرده است. در حقیقت HFS اپل مبتنی بر سیستم فایلی که در مک استفاده می‌شد طراحی شده است و کاملاً برای حافظه‌های فلش بهینه نیست.

با نصب کردن iOS 10.3 تغییر سیستم فایل به صورت خودکار و پنهادی اتفاق می‌افتد. این سیستم فایل برای مجموعه‌ی بزرگ فایل‌های ذخیره شده روی حافظه‌های فلش طراحی شده و مناسب‌تر از HFS+ است. AFPS علاوه بر پشتیبانی کردن از ۹ در ۱۰ به توان ۱۸ فایل!! ویژگی‌های امنیتی و رمزگذاری پیشرفته را نیز پشتیبانی می‌کند.

AFPS‌ جذابیت‌های بیشتری هم دارد. به عنوان مثال با چند نسخه‌ی فایل کار می‌کند و با شناسایی نسخه‌های کپی و رهگیری تغییرات فایل‌ها، در استفاده از فضای ذخیره‌سازی صرفه‌جویی می‌کند. در واقع به جای ذخیره کردن فایل اصلی و کپی تغییر داده شده به صورت دو فایل جداگانه، یک فایل اصلی و یک فایل تغییرات را حفظ می‌کند و در صورت نیاز فایل تغییر داده شده را می‌سازد.

سرعت خواندن و نوشتن با استفاده از سیستم فایل جدید بیشتر می‌شود. اپل در مراسم WWDC 2016 مقایسه‌ای بین AFPS و HFS ترتیب داد و سرعت کپی کردن iTunes را بررسی کرد. AFPS تقریباً به صورت آنی این کار را انجام می‌دهد ولیکن HFS به زمانی در حدود ۱۷ ثانیه نیاز داشت! در حقیقت AFPS فضا را به شکل بهینه‌ای مدیریت می‌کند و در کپی کردن فایل‌ها استاد است. 

AFPS یک اتفاق بزرگ در سیستم عامل iOS است اما بیشتر آثار تغییر سیستم فایل را به صورت ظاهری نمی‌بینیم.