ای‌ام‌دی امروز کارت گرافیک AMD Radeon Pro Duo 2017‌ را معرفی کرد. کارت گرافیکی دو هسته‌ای با دو تراشه‌ی Polaris 10 که از نسخه‌ی سال پیش ضعیف‌تر است اما با قدرت ۱۱.۴۵ ترافلاپسی خویش یکی از سریع‌ترین‌های بازار برای امور پردازشی، رندرینگ، محاسبات پیچیده و مانند آن است. در ادامه با این کارت گرافیک بیشتر آشنا می‌شویم.

ای‌ام‌دی باز هم محصولی به اسم رادئون پرو دو معرفی کرد. Radeon Pro Duo همان‌طور که انتظار داریم مبتنی بر دو تراشه‌ی جدید پولاریسی است و دقیق‌تر بگوییم در آن از دو تراشه‌ی پولاریس ۱۰ استفاده شده تا عملاً شبیه دو کارت گرافیک RX 580 در یک کالبد تنومند باشد. مجموعاً ۷۲ واحد محاسباتی یا به عبارت دیگر ۴۶۰۸ پردازنده‌ی استریم و ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی سریع GDDR5 در این کارت گرافیکی پیش‌بینی شده است. پهنای باند حافظه‌ی کارت گرافیک ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه است.

این کارت گرافیک از نظر قدرت پردازشی و محاسبات ۳۲ بیتی اعشاری، ۱۱.۴۵ ترافلاپس قدرت دارد. سال پیش ای‌ام‌دی از دو تراشه‌ی فیجی استفاده کرده و کارت گرافیک دو هسته‌ای ۱۶ ترافلاپسی Radeon Pro Duo را در اختیار کاربران حرفه‌ای و برای مصارف خاص قرار داده بود. امسال محصولی با قدرت پردازشی کمتر و البته قیمت پایین‌تر در اختیار علاقه‌مندان است. قیمت این کارت گرافیک فقط ۱۰۰۰ دلار است! ۵۰۰ دلار ارزان‌تر از نمونه‌ی سال پیش.

توان مصرفی کارت گرافیک جدید ۲۵۰ وات است، ۱۰۰ وات کمتر از محصول قدرتمند سال پیش. به علاوه می‌توان ۴ مانیتور 4K را هم‌زمان به یک کارت گرافیک متصل کرد و نرخ نوسازی تمام مانیتورها ۶۰ هرتز خواهد بود. حتی می‌توان مانیتور 8K‌ با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز را با کابل دوتایی به کارت گرافیک جدید متصل کرد. تکنولوژی‌های متعارف ای‌ام‌دی مثل فری‌سینک در این کارت گرافیک نیز پیاده‌سازی شده است.

اگر قصد مقایسه کردن با محصولات تک‌هسته‌ای اما بسیار عجیب انویدیا را دارید باید گفت که کارت گرافیک GTX 1080 Ti که قبلاً به معرفی آن پرداختیم (سریع‌ترین کارت گرافیک انویدیا برای گیمرها: GTX 1080 Ti در GDC 2017 رونمایی شد) قدرت پردازشی مشابه دارد اما حافظه‌ی آن ۱۱ گیگابایتی است و ۳۰۰ دلار ارزان‌تر است. مدل دیگر Titan Xp است که با ۱۲ گیگابایت حافظه و قدرت پردازشی مشابه، ۱۲۰۰ دلار ارزش‌گذاری شده است.

شاید به نظر برسد که سه برابر حافظه عملاً سه برابر بهینه‌تر است اما توجه کنید که قدرت پردازشی مساوی است و از طرفی در کارت گرافیک‌های دو هسته‌ای بخش زیادی از حافظه‌ به صورت تکراری پر شده است. به عبارت دیگر حافظه‌ی دو برابر واقعاً دو برابر نیست بلکه گاهی فقط در حد یک کارت گرافیک است.