سازندگان ویندوز ۱۰ در آخرین آپدیت این نسخه ویندوز، ویژگی همچون چراغ شب را قرار داده است که این ویژگی یک فیلتر نور آبی را ایجاد می‌کند که باعث می‌شود صفحه نمایش سیستم شما در شب از رنگ‌های گرم‌تر استفاده کند؛ این امر به خواب راحت‌تر و کاهش خستگی چشم کمک می‌کند.

این ویژگی درست مانند شیفت شب در آیفون و مک و حالت شب اندروید کار می‌کند؛ صفحه نمایش روشن نوری آبی رنگ شبیه به نور خورشید را پخش می‌کند، که سبب تخریب تنظیم ساعت خواب و جلوگیری از ترشح ملاتونین که سبب خواب‌آلودگی است می‌شود؛ چراغ شب با ایجاد رنگ گرم‌تر در شب به شما برای راحت خوابیدن بعد از انجام کار با سیستم کمک می‌کند. گذشته از بحث خواب که نیاز به مطالعات بیشتر دارد، افراد زیادی درباره اذیت شدن چشمانشان در محیط‌های تاریک و در حین کار با کامپیوتر گزارشاتی ارائه کرده‌اند.

فعال کردن چراغ شب

اگر آخرین آپدیت ویندوز ۱۰ را روی سیستم خود دارید، می‌توانید این گزینه را در آدرس زیر پیدا کنید.

Setting > System > Display

اگر این ویژگی را در روز فعال کنید اتفاق خاصی را در صفحه نمایش مشاهده نمی‌کنید، زیرا چراغ شب با ساعت محل زندگی شما هماهنگ می‌شود و شما بعد از غروب خورشید شاهد تغییر در نور صفحه نمایش خواهید بود؛ همینطور که این ویژگی اتوماتیک با غروب خورشید فعال می‌شود با طلوع خورشید نیر غیرفعال می‌شود.

پیکربندی چراغ شب

با کلیک روی گزینه تنظیمات چراغ شب می‌توانید وارد پیکربندی این ویژگی شوید و بعضی موارد که ویندوز به شما اجازه می‌دهد را خودتان تنظیم کنید. با کلیک روی گزینه “Turn ON Now” یا “Turn Off Now” بدون ملاحظه زمان غروب یا طلوع خورشید این ویژگی را فعال کنید. می‌توانید دمای رنگ دلخواهتان را براساس میزان گرمی و سردی برای صفحه نمایش تنظیم کنید؛ و هر رنگی را که بیشترین میزان راحتی را برای چشمانتان فراهم می‌کند انتخاب کنید.

در هنگام تنظیم دمای رنگ به این نکته توجه کنید هرچقدر به سمت راست متمایل شوید اثربخشی نور شب نیز کمتر خواهد شد. ویندوز بصورت اتوماتیک بعد از فعال کردن چراغ شب برنامه‌ای برای اجرای آن ایجاد می‌کند؛ درصورت دلخواه می‌توانید تنظیمات را بصورت دستی انجام دهید، شاید در مواقعی نیاز باشد تا ساعات پایانی شب از سیستم خود استفاده کنید و نیازی به فعال شدن چراغ شب ندارید، بنابراین باید از گزینه تنظیمات گزینه “Set hours” را انتخاب کنید.

ویندوز نیز در بخش Action centre این ویژگی را قرار داده است تا برای فعال کردن آن نیازی به رفتن در تنظیمات نداشته باشید.