مایکروسافت به زودی نگارش جدیدی از ویندوز برای رقابت با Chrome OS گوگل معرفی می‌کند. Windows 10 S‌ ویندوزی است که با تکیه بر سرویس‌های ابری و آنلاین، امور سبک اداری، آموزشی و مانند آن را با هزینه‌ی کمتر انجام می‌دهد. در ادامه با Windows 10 S بیشتر آشنا می‌شویم.

سیستم عامل کروم او اس گوگل که بیشتر امور در آن به صورت تحت وب انجام می‌شود، بی‌رقیب نیست اما رقبای آن چندان جدی نیستند. گوگل و شرکا کروم‌بوک‌های خوش‌قیمت و ساده‌ای روانه‌ی بازار کرده‌اند و در برخی کشورها استفاده از کروم‌بوک در محیط آموزشی و حتی اداری متداول شده است. به عنوان مثال آمار نشان می‌دهد که در سال گذشته در سیستم آموزشی ۱۲ ساله‌ی ایالات متحده‌ی آمریکا و همین‌طور سایر مناطق جغرافیایی استفاده از کروم‌بوک‌ها افزایش چشم‌گیری داشته است. در ایالات متحده‌ی آمریکا استفاده از کروم‌بوک به ۵۸ درصد رسیده و اکنون رقیبی است که بیش از ویندوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 مایکروسافت هم می‌خواهد ویندوزی با همین کاربری منتشر کند. نگارشی خاص از ویندوز ۱۰ که احتمالاً نام نهایی آن Windows 10 S است و مبتنی بر سرویس‌های ابری مایکروسافت است. احتمالاً اپلیکیشن‌های یونیورسال ویندوز ۱۰ که برای کاربری دستاپی و همین‌طور گوشی‌ها طراحی شده‌اند، کمک زیادی به پیشرفت این پلتفرم جدید خواهند کرد و پیشاپیش هزاران اپلیکیشن عالی برای آن وجود دارد. مایکروسافت روی عمر باتری و مدت زمان بوت شدن سیستم عامل نیز کار کرده تا ویندوز ۱۰ پلتفرمی بهتر از ویندوزهای قبلی برای امور آنلاین باشد.

مایکروسافت چند سال پیش هم در این زمینه تلاش کرده بود و ویندوز RT را معرفی کرد. اما این ویندوز که روی پردازنده‌های کم‌مصرف و ارزان مبتنی بر معماری ARM اجرا می‌شود از نظر اپلیکیشن‌ها و همین‌طور کاربری چندان عالی نبود و موردتوجه قرار نگرفت. ویندوز ۱۰ اس وضعیت متفاوتی دارد و قرار است روی پردازنده‌های معمولی اینتل و ای‌ام‌دی با معماری مجموعه دستورات x86 اجرا شود.

سرویس‌های ابری مایکروسافت مثل OneDrive که به نوعی آفیس آنلاین است و همین‌طور Office 365‌ با امکانات بیشتر برای کاربری گروهی در ویندوز ابری مایکروسافت قدرت‌نمایی خواهند کرد. تنها بخشی که می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، سخت‌افزار است. کروم‌بوک‌های ارزان گوگل و شرکا محصولات خوبی هستند. مایکروسافت و شرکا نیز باید محصولاتی از گروه تبلت یا لپ‌تاپ با سخت‌افزار ابتدایی و ارزان تولید کنند تا Windows 10 S مثل کروم‌بوک‌ها موفق شود.