در راهنمای خرید دوربین DSLR به ویژگی‌های مهمی که یک دوربین حرفه‌ای می‌بایست داشته باشد اشاره می‌کنیم و سپس مدل‌های مختلفی که در محدوده‌ی قیمتی خود بهترین هستند را معرفی می‌کنیم. با ما باشید تا در مورد خرید دوربین DSLR در سال ۲۰۱۷ به یک جمع‌بندی مفید برسیم.

بهترین دوربین حرفه‌ای یا DSLR چه ویژگی‌‌هایی دارد؟

دوربین‌های DSLR با وجود حسگر و لنزهای مرغوبشان بسیار گران‌قیمت هستند. ۵۰۰ دلار یا به عبارت دیگر حداقل ۱.۵ میلیون تومان برای خرید مدل‌های رده‌پایین باید هزینه کرد حال آنکه دوربین گوشی‌های رده‌اول دست‌کمی از مدل‌های رده‌پایین ندارد!

اما چرا DSLR بخریم و چه ویژگی‌هایی در این دوربین‌ها وجود دارد که عکاسان به جای دوربین گوشی‌های رده‌اول از این محصولات گران‌قیمت و تنومند استفاده می‌کنند؟

اولین و مهم‌ترین تفاوت لنز است. دوربین‌های DSLR‌ به راحتی با تعویض لنز کارایی متفاوتی پیدا می‌کنند. تفاوت دوم ابعاد و کیفیت حسگر است. با حسگر بزرگ می‌توان در تاریکی شب هم عکاسی کرد و نگران کمبود روشنایی نبود. تفاوت سوم مقوله‌ی مثلث عکاسی است. در دوربین‌های DSLR با تغییر سرعت شاتر می‌توان در شرایط بسیار نورانی یا بسیار تاریک عکاسی کرد، با تغییر دیافراگم نسبی یا به عبارت دقیق‌تر گشادگی نسبی دریچه‌ی دیافراگم می‌توان فوکوس روی سوژه‌ها را تغییر داد. حساسیت نورسنجی هم بسیار متغیر است. از عددی مثل ۵۰ تا اعداد بالاتر از ۱۰۰ هزار واحد می‌توان ISO‌ را تنظیم کرد و به این ترتیب از سوژه‌های متحرک یا ثابت عکاسی کرد، آن هم بدون پدیدار شدن آثار حرکت.

در حقیقت تنظیمات یک دوربین حرفه‌ای یا به عبارت بهتر DSLR فراتر از تنظیمات دوربین‌های کامپکت (کوچک) و دوربین گوشی‌هاست.

با توضیحات فوق روشن است که یک DSLR خوب چه ویژگی‌هایی دارد:

  • سازگاری با لنزهای متنوع و مرغوب
  • پردازش تصویر پیشرفته و سریع برای عکاسی پیاپی با سرعت بالا و فیلم‌برداری رزولوشن بالا و سریع (اسلوموشن)
  • امکانات پیشرفته برای عکاسی (مثلث عکاسی شامل ISO و سرعت شاتر و گشادگی دیافراگم و توازن رنگ سفید
  • فوکوس خوکار دقیق و سریع
  • بدنه‌ی محکم و با دوام و دارای ارگونومی خوب
  •  حسگر بزرگ و مرغوب

و اما سراغ لیستی از بهترین دوربین‌های DSLR که این روزها می‌توان تهیه کرد برویم.

Pentax K-S1 ارزان‌ترین و بهترین دوربین DSLR با قیمت تقریبی ۳۸۵ دلار

ارزان‌ترین دوربین DSLR با قیمت کمتر از ۵۰۰ دلار که امکانات و کیفیت خوبی دارد، محصول پنتاکس است. مدل K-S1 این کمپانی حسگر ۲۰ مگاپیکسلی دارد. عکاسی پیاپی با سرعت ۵.۴ فریم بر ثانیه، فیلم‌برداری 1080p، سرعت شاتر ۱/۶۰۰۰ ثانیه‌ای، عکس‌هایی با رنگ‌های تند و زنده، بدنه‌ی نسبتاً کوچک و لرزش‌گیری با عملکرد مطلوب از نقاط قوت این دوربین است. 

از نقاط ضعف Pentax K-S1 می‌توان به کیفیت نسبتاً پایین ویدیوها، نبودن اسلوموشن و وای-فای و صفحه‌نمایش لمسی و ورودی میکروفون اشاره کرد.

بهترین دوربین DSLR با قیمت کمتر ۵۰۰ دلار: نیکون D3300‌ با قیمت تقریبی ۴۵۰ دلار

نیکون D3300 هنوز هم پس از مدت‌ها حضور در بازار دوربین‌های حرفه‌ای، محصولی قدرتمند و عالی است. حسگر ۲۴ مگاپیکسلی، عمر باتری عالی و سادگی استفاده از جمله برتری‌های این دوربین خوش‌قیمت است. نیکون حتی از فیلتر پایین‌گذر هم استفاده نکرده تا جزئیات ظریف کامل‌تر از محصولات رقیب در تصاویر ثبت شود. لنزها و وسایل جانبی متعددی با Nikon D3300‌ سازگار است.

 از نقاط قوت این مدل می‌توان به بدنه‌ی کوچک و وزن کم و کیفیت بالای تصاویر، فوکوس خوب و راحتی استفاده اشاره کرد و از معایب آن می‌توان به فقدان وای-فای و نمایشگر لمسی اشاره کرد.

بهترین دوربین DSLR با قیمت متوسط: کانن EOS 750D‌ (یا Rebel T6i)

کانن برترین تولیدکننده‌ی دوربین‌های DSLR است. دوربین ESO 750D که با نام T6i نیز در بازارهای خاص شناخته می‌شود، عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. کیفیت ساخت دوربین هم عالی است و سال‌های متمادی می‌توان از آن کار کشید. وجود وای-فای و نمایشگر بزرگ نیز از مزایای این مدل است.

از نقاط قوت این دوربین می‌توان به حسگر ۲۴.۲ مگاپیکسلی، فوکوس خودکاری ۱۹ نقطه‌ای، فیلم‌برداری فول اچ‌دی با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه، کیفیت بالای تصاویر و وای-فای داخلی و همین‌طور لنزهای متعدد سازگار با آن اشاره کرد. از جمله مواردی که عیب این مدل محسوب می‌شود، کیفیت نسبتاً پایین تصاویر در عکاسی در محیط کم‌نور است.

انتخاب دیگر، دوربین DSLR با قیمت متوسط: Nikon D5600

دوربین D5600 نیکون که جای D5500‌ را گرفته هم یکی از بهترین DSLRهای میان‌رده است. حسگر ۲۴.۲ مگاپیکسلی، فوکوس خودکار ۳۹ نقطه‌ای و نمایشگر لمسی از مزایای این مدل است. در حقیقت نیکون یکی از بهترین سیستم‌های فوکوس را در این مدل خوش‌قیمت پیاده‌سازی کرده است.

شاید نبود قابلیت فیلم‌برداری 4K در این دوربین میان‌رده طبیعی به نظر برسد چرا که اغلب محصولات این‌گونه‌اند. فیلم‌برداری 1080p‌ با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه در این مدل پیش‌بینی شده است. می‌توان از جک ۲.۵ میلی‌متری برای اتصال میکروفون اکسترنال استفاده کرد. NFC و وای-فای و بلوتوث نیز در آن وجود دارد.

بهترین دوربین DSLR گران‌قیمت: کانن EOS Rebel T6s با قیمت ۱۰۵۰ دلار

حسگر ۲۴ مگاپیکسلی EOS Rebel T6s با سرعت ۵ فریم بر ثانیه و فوکوس خودکار ۱۹ نقطه‌ای که عملکرد دقیقی دارد، عکاسی می‌کند. نمایشگر لمسی، وای-فای، بدنه‌ای با کیفیت عالی، نمایشگر کوچکی برای نمایش اطلاعات کاربردی در بالای بدنه و فوکوس دقیق حین فیلم‌برداری از مزایای این مدل است.

از نقاط ضعف آن می‌توان به فقدان قابلیت فیلم‌برداری 4K و بافر کوچک آن حین عکاسی پیاپی با فرمت RAW اشاره کرد.

بهترین دوربین DSLR گران‌قیمت با فیلم‌برداری عالی: سونی Alpha 77 II با قیمت ۱۲۰۰ دلار

سونی پردازش تصویر پیشرفته‌ی خود را در برابر لنز و حسگر و بدنه‌ی عالی محصولات کانن قرار داده است. عکاسی پیاپی با سرعت ۱۲ فریم بر ثانیه، فوکوس ۷۹ نقطه‌ای، حساسیت نورسنجی بسیار بالا و فیلم‌برداری فول‌اچ‌دی با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه از جمله ویژگی‌های این مدل است.

وای-فای و لرزش‌گیر توانمند در آین مدل پیش‌بینی شده و لیکن از منظره‌یاب آپتیکال خبری نیست. به علاوه حسگر GPS در این مدل پیشرفته غایب است!