امروز فیس‌بوک دو دوربین جالب برای فیلم‌برداری ویدیوهای ۳۶۰ درجه به صورت سه‌بعدی و مناسب استفاده در دنیای واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده معرفی کرد. مدل بزرگ x24 و مدل دیگر x6 نام دارد و به ترتیب دارای ۲۴ و ۶ دوربین مجزا هستند. در ادامه با این دوربین‌های جالب بیشتر آشنا می‌شویم.

فیس بوک امروز دومین نسل از دوربین‌های سراند ۳۶۰ درجه (به اشتباه سوراند) را معرفی کرد و این بار در تلاش است تا عموم کاربران هم بتوانند محصولی مفید و آماده برای فیلم‌برداری سه‌بعدی ۳۶۰ درجه‌ای خریداری کنند. در حقیقت سال پیش فیس‌بوک راهنمایی متن‌باز برای ساختن چنین ابزاری منتشر کرده و امسال می‌خواهد محصول نهایی را به دست علاقه‌مندان برساند. مشخص نیست که محصول نهایی با برند فیس‌بوک فروخته می‌شود یا خیر اما تولید آن توسط یک شریک بزرگ صورت گرفته است.

نام مدل بزرگ‌تر x24 است. دوربین x24 از ۲۴ دوربین مجزا تشکیل شده است. بله، به جای ۱۷ دوربین مجزا در طرح قبلی، ۲۴ دوربین استفاده شده و چیدمان به صورتی است که یک کره‌ی کامل پوشیده می‌شود و نه شکلی مخروطی و ناقص. مدل کوچک‌تر x6 است که ۶ دوربین در راستای ۶ محور دارد. دوربین‌های جدید کیفیت بالایی دارند و حتی می‌توانند ویدیوهای 8K ذخیره کنند! می‌توان آزادانه به جهات مختلف حرکت کرد و فیلم‌برداری کرد و سپس در نمایشگرهای واقعیت مجازی مثل هدست آکیولس ریفت فیلم ۳۶۰ درجه‌ای کاملاً سه‌بعدی را تماشا کرد. در حقیقت هر نقطه از محیط از نگاه دو دوربین دیده می‌شود و موقعیت آن کاملاً سه‌بعدی است. چیزی که در ویدیوهای ۳۶۰ درجه‌ی معمولی مصداق ندارد. در ویدیوهای ۳۶۰ درجه به نظر می‌رسد که پرده‌ی سینما به شکل یک کره پیرامون بیننده قرار گرفته و حرکت کردن ممکن نیست اما در ویدیوهای سه‌بعدی ۳۶۰ درجه می‌توان به محیط کره نزدیک شد.

با این تفاسیر بدیهی است که می‌توان فیلم‌های سه‌بعدی چنین دوربین جالبی را از موقعیت‌های دیگر نیز تماشا کرد، هر چند به بازسازی صحنه از آن زاویه دید نیاز است. فیس‌بوک برای این فرآیند نرم‌افزار خاصی طراحی کرده و آن را به صورت سرویس ابری ارایه می‌کند. لذا پس از فیلم‌برداری کافی است نتیجه‌ی کار آپلود شود. مراحل بعدی ویرایش ویدیو با نرم‌افزارهای آنلاین که توسط ادوبی و فاندری و ... تهیه شده صورت می‌گیرد.