آیا می‌توان با امواج مغزی تایپ کرد؟ این سوالی است که فیس‌بوک به آن پاسخ مثبت داده و مشغول بررسی و توسعه‌ی تکنولوژی جالبی است که این ایده‌ی خیالی را به واقعیت تبدیل می‌کند. مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک با انتشار ویدیویی کوتاه نشان داده که فیس‌بوک در این راه جدی است.

کیبوردهای قدیمی با کیبوردهای لمسی جایگزین شدند و به این ترتیب بخش مفیدی از فضای گجت‌ها زنده و کاربردی شد. می‌توان ویدیو را تمام‌صفحه تماشا کرد و در صورت نیاز به کیبورد، از کیبورد نرم‌افزاری که همیشه آمادگی پنهان شدن دارد، استفاده کرد.

اما آیا کیبورد لمسی هم قابلیت حذف شدن دارد؟

اولین پاسخ به این سوال را دستیاران صوتی همچون Google Assistant و Cortana مایکروسافت و Siri اپل و چند مورد دیگر داده‌اند. تشخیص گفتار یک راه تایپ کردن است.

پاسخ دوم چیزی است که فیس‌بوک به آن Silent Speech می‌گوید که معنایی جز گفتار در سکوت ندارد! در حقیقت به جای استفاده از انگشتان و زبان، از امواج مغزی استفاده می‌شود. سایلنت اسپیچ به کاربران معمولی این امکان را می‌دهد که در هر دقیقه ۱۰۰ کلمه تایپ کنند، آن هم بدون تمرین برای افزایش سرعت. جالب است که تایپیست‌های خوب در هر دقیقه فقط ۵۰ تا ۸۰ کلمه تایپ می‌کنند و حرفه‌ای‌ترین‌ها ممکن است به رکورد ۱۲۰ کلمه در دقیقه هم برسند.

مارک زاکربرگ ویدیویی در فیس‌بوک منتشر کرده و سوال ساده‌ای پرسیده است: «چه می‌شد اگر می‌توانستید مستقیماً از طریق مغز خود تایپ کنید؟» پروژه‌ای کوچک اما مهم در فیس‌بوک کلید خورده که هدف آن تایپ کردن از طریق اندیشیدن است. در نهایت ممکن است این تکنولوژی به صورت یک گجت پوشیدنی قابل استفاده باشد.

این پروژه نیمی از داستان انتقال پیام‌ها و احساسات است. نیم دیگر را شبکه‌های اجتماعی با انتقال جملات و محتوا انجام می‌دهند و به این ترتیب فاصله‌ی اندیشدن تا ادراک اندیشه‌ی دیگران کمتر می‌شود.