کمپانی BMW خودروی اسپورت BMW M4 CS‌ را در نمایشگاه خودروی شانگهای رونمایی کرد. M4 CS خودرویی با تیراژ محدود برای علاقه‌مندان به خودروهای مسابقه‌ای است. در ادامه به تصاویر و مشخصات BMW M4 CS می‌پردازیم.

خودروی جدید گروه M سریع‌تر از محصولات قبلی این خانواده است و توسط بخش BMW M این کمپانی طراحی شده است. BMW اولین بار در سال ۱۹۶۵ از پسوند CS استفاده کرده بود و اکنون بار دیگر خودروساز آلمانی CS را در انتهای نام یک خودرو قرار می‌دهد. منظور از CS که مخفف Club Sport است، خودروهایی برای کلوب‌های مسابقات خودرو است.

BMW M4 CS با قیمت ۸۹۱۳۰ پوند روانه‌ی بازار اروپا می‌شود. تیراژ تولید اعلام نشده اما این خودرو هم مثل برخی محصولات اسپورت BMW کم‌تعداد خواهد بود و تنها ۲۰۰ الی ۳۰۰ خودرو تولید می‌شود.

و به مشخصات خودرو توجه کنید:

موتور دوقلوی توربویی با ۶ سیلندر هم‌راستا که حجم جابجایی ۳ لیتر دارند در این مدل به کار رفته است. موتور بنزینی است و قدرت آن ۴۵۴ اسب بخار است. به علاوه گشتاور حداکثر ۴۴۲ فوت-پوند را در اختیار سیستم توزیع نیرو می‌گذارد. بنابراین M4 CS‌ نسبت به M4 معمولی BMW حدود ۲۹ اسب بخار قدرتمندتر است و گشتاور موتور آن نیز ۳۷ پوند-فوت بیشتر است.

این خودرو بدون جعبه‌دنده‌ی معمولی عرضه می‌شود. جعبه‌دنده‌ی خودکار ۷ سرعته از طریق دو کلاچ و دیفرانسیلی الکترونیکی قدرت موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌کند.

BMW تغییرات زیادی در این خودرو اعمال کرده است: بدنه برای افزایش نیروی رو به پایین از نظر ایرودینامیکی بهینه شده، پنل‌هایی از جنس فیبر کربن در آن به کار رفته، ترمزها قوی‌تر هستند و سیستم تعلیق پیشرفته‌تر شده است. چرخه‌ها و تایرهای جدید برای این مدل تولید شده است. برای کاهش هر چه بیشتر وزن خودرو از سقف، جداکننده، اسپویلر و المان دیفیوزر فیبر کربنی استفاده شده است. با این قطعات محکم و سبک تقریباً ۳۲ کیلوگرم وزن اضافی حذف شده و وزن نهایی ۱۵۸۰ کیلوگرم است. در نهایت نسبت قدرت به وزن خودرو ۲۸۷ اسب بخار بر تن است. اغلب مراحل طراحی و توسعه در نورنبرگ صورت گرفته تا با کوپه‌ای قدرتمند و خوش‌فرمان مواجه شویم.

بیشتر تغییرات اعمال شده در راستای بهبود فرمان‌پذیری و دینامیک خودرو بوده است اما شتاب و سرعت خودرو هم بیشتر شده است. BMW M4 CS ظرف مدت زمان ۳.۹ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد حال آنکه مدل M4 Competition Package رکورد ۴.۲ ثانیه‌ای داشت. سرعت خودرو نیز با ۱۹ مایل بر ساعت افزایش به ۱۷۴ مایل بر ساعت رسیده است.