سونی یک دوربین DSLR دیگر به اسم Sony a9 را روانه‌ی بازار می‌کند. دوربین فول فریم گران‌قیمتی که ویژگی‌ها و امکانات بسیار خوبی در آن پیش‌بینی شده است و حرفه‌ای‌های دنیای عکاسی را مجذوب خویش می‌کند. در ادامه به مشخصات Sony a9‌ می‌پردازیم.

در دوربین حرفه‌ای جدید سونی از حسگر فول فریم استفاده شده و طبعاً از گران‌ترین مدل‌های DSLR بازار است. رزولوشون حسگر ۲۳ مگاپیکسل است و نوع آن COMS است. سرعت خواندن داده‌های حسگر بسیار بالاست و از طرفی پردازشگر تصویر BIONZ X سونی نیز بسیار سریع است، لذا می‌توان در هر ثانیه ۲۰ تصویر و مجموعاً ۲۴۱ عکس با فرمت خام یا RAW را به سرعت ذخیره کرد. به علاوه پردازش تصویر به قدری سریع است که می‌توان ویدیوهای 4K نیز ذخیره کرد.

دوربین a9 سونی محاسبات مربوط به فوکوس خودکار و پرتوگیری خودکار را با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه انجام می‌دهد و حتی خروجی کار را نیز با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه تحویل می‌دهد، آن هم بدون تاریک شدن نمایشگر. منظره‌یاب الکترونیکی با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه عمل می‌کند و رزولوشن ۱۲۸۰ در ۹۶۰ پیکسلی دارد. تعداد نقاط فوکوس تشخیص فاز ۶۹۳ عدد است و ۹۳ درصد تصویر را پوشش می‌دهند.

ویژگی مفید و کاربردی این دوربین، جوی‌استیک آن است. با جوی‌استیک می‌توان فوکوس را ساده‌تر و سریع‌تر انجام داد. به علاوه می‌توان فوکوس روی ناحیه‌ی خاصی از تصویر را به یکی از کلیدها تخصیص داد و به سرعت روی آن بخش فوکوس کرد.

دوربین جدید سونی شاتر الکترونیکی و همین‌طور شاتر مکانیکی دارد. فلاش دوربین در مدت زمان 1/250 ثانیه همگام می‌شود و این یعنی تأخیر در حد صفر است. سونی نمایشگر ۳ اینچی با رزولوشن ۱.۴۴ پیکسل و از نوع لمسی برای این دوربین طراحی کرده که می‌توان آن را به بالا یا پایین چرخاند.

سونی لرزش‌گیر ۵ محوره را در این دوربین پیاده‌سازی کرده است. در بدنه دو اسلات برای کارت‌های حافظه دیده می‌شود. یکی از این اسلات‌ها از کارت‌هایی مجهز به باس سریع‌تر UHS-II پشتیبانی می‌کند و دیگری معمولی است. ظرفیت باتری دوربین دو برابر مدل‌های قبلی است و به علاوه سونی برای نگهداری باتری نیز گیره‌ای طراحی کرده است. باتری مدل NP-FZ100 است و بنابر استاندارد CIPA می‌توان با یک شارژ کامل ۶۵۰ عکس تهیه کرد. وزن دوربین به همراه باتری ۶۷۳ گرم است. بدنه از آلیاژ منیزیم ساخته شده و ابعاد کلی دوربین ۱۲۷ در ۹۶ در ۶۳ میلی‌متر است. یادمان باشد که دوربین‌های فول فریم با وجود حسگر غول‌آسا چندان کوچک و سبک نیستند.

از امکانات دیگر این دوربین می‌توان به حسگر جهت، بلوتوث و NFC و وای-فای 802.11n و پورت‌های هدفون و میکروفون و micro-HDMI و همین‌طور USB 2.0 اشاره کرد. میکروفون داخلی استریو است اما اسپیکر مونو در دوربین تعبیه شده است.

نگاهی دقیق‌تر به مثلث عکاسی دوربین Sony a9‌

حساسیت نورسنجی از ۵۰ تا ۲۰۴۸۰۰ تنظیم می‌شود ولیکن محدوده‌ی عادی آن ۱۰۰ الی ۵۱۲۰۰ است. سرعت شاتر از ۳۰ ثانیه شروع می‌شود و تا ۱/۸۰۰۰ ثانیه قابل تنظیم است. حداکثر سرعت شاتر در حالت الکترونیکی نیز ۱/۳۲۰۰۰ ثانیه است. دیافراگم نسبی لنز نیز بسته به لنزی که انتخاب کرده‌اید متفاوت است. توجه کنید که ماونت لنز از نوع Sony E‌ است.

قیمت دوربین Sony a9 حدود ۴۵۰۰ دلار اعلام شده است.