سری ۵۰۰ کارت گرافیک‌های ای‌ام‌دی بالاخره معرفی شد. RX 580 پیشتاز سری جدید است و از نظر مشخصات بسیار به RX 480‌ شباهت دارد. حتی تراشه‌ی مرکزی نیز یکسان است و طبعاً این کارت گرافیک چندان با محصولات سابق متفاوت نیست ولیکن عملکرد و قیمت بهتری دارد. در ادامه با مدل‌های جدید بیشتر آشنا می‌شویم.

ای‌ام‌دی امروزی بالاخره به شایعه‌پردازی پیرامون کارت گرافیک‌های RX 500‌ پایان داد و محصولات جدید را رونمایی کرد. RX 580 و RX 570‌ و RX 560 و RX 550 در ابتدا معرفی شده‌اند اما مطمئناً مدل‌های ارزان‌تر و ضعیف‌تری نیز در آینده روانه‌ی بازار می‌شود.

مشخصات کارت گرافیک‌های جدید بسیهر شبیه نسل پیشین است اما توان طراحی حرارتی بیشتر شده و قیمت‌ها اندکی شکسته شده است تا رقابت ای‌ام‌دی با کارت گرافیک‌های سری ۱۰ انویدیا داغ‌تر شود. معماری پولاریس بهینه‌تر از معماری‌های قبلی ای‌ام‌دی است اما انویدیا هم با وجود مکسول و پاسکال، همچنان قدرتمندانه جایگاه نخست عملکرد و بهینه بودن توان مصرفی را دارد. ای‌ام‌دی معمولاً قیمت‌ها را رقابتی در نظر می‌گیرد تا مشتریان را جذب خود کند.

عملکرد سری ۵۰۰ تقریباً ۵ درصد بهتر از سری ۴۰۰ تخمین زده می‌شود اما خبر خوش این که قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است. به عنوان مثال RX 580 ۱۰ دلار ارزان‌تر از مدل مشابه است. RX 570 هم ۱۷۰ دلار قیمت‌گذاری شده که ۱۰ دلار پایین‌تر از RX 470 است.

و اما RX 580: در این کارت گرافیک تراشه‌ای به اسم Polaris 10‌ به کار رفته که ۲۳۰۴ پردازنده‌ی استریم را شامل می‌شود. سرعت کلاک با کمی تغییر به ۱۲۵۷ مگاهرتز رسیده ولیکن سرعت بوست RX 480 با ۷۴ مگاهرتز افزایش به ۱۳۴۰ مگاهرتز تبدیل شده است. توان طراحی حرارتی نیز از ۱۵۰ وات به ۱۸۵ وات افزایش یافته تا با افت سرعت مواجه نشویم. مقدار حافظه مثل قبل ۸ گیگابایت است و باس ۲۵۶ بیتی دارد. به این ترتیب پهنای باند حافظه تغییر نکرده است.

کارت گرافیک بعدی RX 570 است که ۲۰۴۸ پردازنده‌ی استریم و سرعت ۱۱۶۸ الی ۱۲۴۴ مگاهرتز دارد. سرعت حافظه‌ی آن کمی بالاتر از مدل پیشین است و در حقیقت از ۶.۶ گیگاهرتز به ۷ گیگاهرتز تغییر کرده است. توان مصرفی نیز با ۳۰ وات افزایش به ۱۵۰ وات رسیده است.

به همین ترتیب RX 560 و RX 550‌ مشخصاتی نظیر RX 460 و RX 450 دارند و محصولاتی بسیار خوش‌قیمت هستند.