ویندوز ۱۰ بروزرسانی درایور قطعات سخت‌افزاری را به صورت خودکار انجام می‌دهد تا همیشه شناخت کاملی از تمام قطعات سخت‌افزاری داشته باشد. درست همان‌طور که بروزرسانی‌های معمولی آن هم به صورت خودکار دانلود و نصب می‌شوند، اما می‌توان Windows Update را بلوکه کرد تا این فرآیند صورت نگیرد. در ادامه نحوه‌ی ممانعت از بروزرسانی‌های ویندوز ۱۰ از طریق تغییرات رجیستری را مرور می‌کنیم. با ۷۲۴ ترفند کامپیوتر امروز همراه شوید.

همان‌طور که اشاره شد روش کار ویرایش رجیستری ویندوز است اما کاربرانی که از نسخه‌های پرو و اینتپرایز ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنند روش ساده‌تری هم در اختیار دارند که در مجالی دیگر بررسی می‌کنیم.

ویندوز ۱۰ نگارش Home: نحوه‌ی غیرفعال کردن بروزرسانی درایورها با ویرایش رجیستری

در Windows 10 Home تنها روش‌های ممانعت از بروزرسانی خودکار این است که رجیستری ویندوز را ویرایش کنیم و یا با نصب کردن فایروال مانع اتصال ویندوز به اینترنت و دانلود ناخواسته فایل‌ها شویم.

رجیستری ویندوز بخش حساسی است و لذا اگر با بی‌دقتی عمل کنید، ممکن است ویندوز آسیب ببیند. بنابراین با دقت عمل کنید و یا نسخه‌ی بکاپ تهیه کنید تا در صورت نیاز با بازگردانی، همه چیز مثل قبل شود.

قدم نخست: ادیتور رجیستری ویندوز را با جست‌وجوی عبارت regedit در منوی استارت پیدا کنید. روش دیگر فشار دادن کلید ترکیبی ویندوز و R است تا پنجره‌ی Run نمایان شود و سپس کافی است عبارت regedit را تایپ کنید و کلید اینتر را فشار دهید.

قدم دوم: در سمت چپ مسیر زیر را دنبال کنید:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate

البته اگر بروزرسانی اخیر Creators Update ویندوز ۱۰ را نصب کرده‌اید، می‌توانید مسیر فوق را کپی کنید و در نوار آدرس پیست کنید تا سریعاً به این پوشه برسید.

قدم سوم: اکنون در سمت راست در صورت عدم وجود کلیدی (همان پوشه) به اسم WindowsUpdate آن را به صورت دستی ایجاد کنید، به این ترتیب که ابتدا روی پوشه‌ی بالادست یعنی Windows‌ راست‌کلیک کنید و از مسیر New > Key پوشه‌ی جدید را ایجاد کنید و نامش را WindowsUpdate بگذارید.

قدم چهارم: حال در پوشه‌ی جدید یک کلید نیاز است. پوشه‌ی جدید WindowsUpdate را انتخاب کنید و در سمت راست روی فضای راست‌کلیک کنید و مسیر New > DWORD (32-bit) Value را دنبال کنید تا کلید جدید ساخته شود و سپس روی کلید ساخته شده راست‌کلیک کنید و نامش را به ExcludeWUDriversInQualityUpdate تغییر دهید.

روی کلید ExcludeWUDriversInQualityUpdate دابل‌کلیک کنید تا پنجره‌ی خصوصیات آن نمایان شود. مقدار آن را عدد ۱ قرار دهید.

 حال می‌توانید رجیستری ادیتور را ببندید و سیستم خود را ری‌استارت کنید تا تغییر ایجاد شده موثر واقع شود. برای بازگردانی رجیستری به وضعیت قبل تنها لازم است کلید ExcludeWUDriversInQualityUpdate حذف شود و یا مقدار آن به ۰ تغییر کند. این کلید به معنی جلوگیری از بروزرسانی‌های درایوری است.