وقتی شما در حال استفاده از یکی از ویندوزهای ۷، ۸ و یا قدیمی‌تر هستید؛ باید بدانید ویندوز شما دارای ابزارهای مخفی جالبی است. این ابزارهای سیستمی به‌خوبی مخفی شده‌اند. بعضی از آنها دسترسی سختی دارند اما بعضی دیگر را به‌راحتی از طریق یک دستور قابل دسترسی هستند.

اگر شما تنها نام آنها را بدانید، خیلی از این ابزارها به‌راحتی راه‌اندازی خواهند شد. کافی است منوی استارت را باز کنید و نام ابزار مورد نظر خود را جستجو کنید. در ویندوز ۸، ممکن است مجبور باشید ابتدا دسته‌بندی تنظیمات را در صفحه جستجو انتخاب کنید.

تشخیص عیب حافظه ویندوز

ویندوز دارای ابزاری برای تشخیص علت مشکل در حافظه است؛ این ابزار می‌تواند سیستم را ری‌استارت کند و حافظه را برای پیدا کردن مشکل آزمایش کند؛ درست شبیه اپلیکیشن معروف MemTest86. اگر نیاز به چک کردن حافظه ویندوز خود داردی نیازی به یک اپلیکیشن دیگری نیست و شما تنها با استفاده از این ابزار می‌توانید به مشکلات سیستم خود پی ببرید.

نمایشگر منابع استفاده شده در ویندوز مثل رم و پردازنده و شبکه و ...

این اپلیکیشن به شما جزئیات استفاده از منابع کامپیوتر را نشان می‌ٔدهد. در اینجا شما می‌توانید پردازنده، دیسک، شبکه و حافظه گرافیکی را مشاهده کنید و آمار پردازش هریک را مشاهده کنید. این بدین معناست که شما قادر خواهید بود پردازش‌هایی که در حال استفاده زیاد از دیسک و شبکه هستند را ببینید، می‌توانید پردازش‌هایی گه در ارتباط با آدرس‌های اینترنت هستند و خیلی چیزهای دیگر را ببینید. این ابزار مفید، اطلاعات و جزئیات خیلی بیشتری را نسبت به Task Manager در اختیار شما قرار می‌دهد.

برای اجرای نمایشگر منابع باید Task Manager را باز کنید و با کلیک روی Performance و انتخاب نمایشگر منابع این ابزار را استفاده کنید. راه دیگر برای دسترسی، جستجو در منوی استارت است.

نمایشگر عملکرد ویندوز با ابزار Performance Monitor

این ابزار اجازه جمع‌آوری گزارش از عملکرد سیستم و دیدن آن را به شما می‌دهد. از این اپلیکیشن برای تهیه داده در طول زمان نیز می‌توان استفاده کرد؛ این داده‌ها شامل اندازه‌گیری تاثیر تغییرات سیستم بر روی عملکرد آن یا نظارت بر عملکرد کامپیوتر در زمان‌های اصلی می‌شود.

مدیریت کامپیوتر ویندوزی: زمان‌بندی امور، پوشه‌های مشترک، فایروال ... در Administrative Tools

نمایگشر عملکرد در واقع یکی از ابزارهای مدیریتی مایکروسافت است. بسیاری از این‌ها را در پوشه Administrative Tools می‌توان پیدا کرد؛ علاوه‌بر این هرکدام از آنها می‌توانند در یک پنجره مستقل بوسیله اپلیکیشن مدیریت کامپیوتر باز شوند.

زمانبندی وظایف

ابزاری است که به شما برای دیدن و سفارشی ساختن وظایف برنامه‌ریزی شده در کامپیوتر کمک می‌کند؛ ضمن اینکه اجازه می‌ٔدهد تا وظایف برنامه‌ریزی شده سفارشی برای خود بسازید.

دیدن رویداد

ابزاری است برای دیدن و فیلتر کردن رویدادها و اتفاقات در کامپیوتر و هر چیزی دیگری مانند نصب نرم‌افزار، خرابی‌های اپلیکیشن و صفحه آبی مرگ.

پوشه‌های مشترک

رابط کاربری است که پوشه‌های اشتراک‌گذاری شده در شبکه و روی کامپیوتر را نمایش می‌دهد. این ابزار برای بررسی اجمالی پوشه‌های اشتراک‌گذاری شده مفید است.

مدیریت دستگاه

مدیریت دستگاه کلاسیک دیندوز به شما اجازه می‌دهد تا دستگاه‌های متصل به کامپیوتر را ببینید؛ آنها را غیرفعال کنید و درایورها را پیکربندی کنید.

مدیریت دیسک

این ابزار در مدیریت پارتیشن‌ها ساخته شده و می‌توانید با استفاده از آن بدون دانلود نرم‌افزاری از آن استفاده کنید.

خدمات

رابط کاربری است که به شما اجازه مشاهده و کنترل خدمات موجود در بک‌گراند ویندوز را می‌دهد.

پوشه ابزار اجرایی همچنین ابزارهای مفید دیگری را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد که از FireWall بعنوان یکی از پیشرفته‌ترین این ابزار می‌توان استفاده کرد.