ویندوز ۱۰ قابلیتی به اسم Dynamic lock دارد که کاربرد آن قفل کردن سیستم به صورت خودکار است، آن هم با دور شدن از کامپیوتر! در ادامه روش استفاده از داینامیک لاک ویندوز ۱۰ نسخه‌ی Creators Update را بررسی می‌کنیم. با ۷۲۴ ترفند امروز همراه شوید.

در بروزرسانی جدید ویندوز ۱۰ که Windows 10 Creators Update نامیده شده چند ویژگی عجیب و جالب دیده می‌شود و به قول معروف مایکروسافت گل کاشته است. یکی از ویژگی‌ها داینامیک لاک نام دارد. Dynamic Lock از بلوتوث استفاده می‌کند تا به عنوان مثال در دسترس بودن گوشی شما را بررسی کند. طبعاً اگر از سیستم خود بیش از ۱۰ متر فاصله بگیرید، ارتباط بلوتوثی ضعیف یا قطع می‌شود و سیستم ویندوزی شما قفل می‌شود. به این ترتیب کسی به فایل‌های شخصی و کاری شما دسترسی ندارد مگر آنکه رمز عبور و ... را برای لاگین استفاده کند.

اما مراحل فعال کردن و روش استفاده از Dynamic lock‌ ویندوز ۱۰:

جفت کردن گوشی و کامپیوتر از طریق بلوتوث

قبل از فعال کردن قفل دینامیک می‌بایست گوشی از طریق بلوتوث با سیستم ارتباط برقرار کند و به اصطلاح جفت (pair) شود. به این منظور تنظیمات گوشی خود را بررسی کند. در آیفون و اندروید مسیر Settings > Bluetooth و روش‌هایی مثل تپ کردن روی آیکان بلوتوث برای روشن کردن بلوتوث و سپس تپ کردن و مکث برای نمایان شدن تنظیمات و ابزارهای بلوتوثی مجاور را دنبال کنید.

اکنون در سیستم ویندوزی خود از اپلیکیشن Settings که با جست‌وجو در منوی استارت نمایان می‌شود و همین‌طور آیکان آن به شکل چرخدنده موجود است، استفاده کنید.

مسیر زیر را دنبال کنید:

Settings > Devices > Bluetooth & other device

 

روی Add Bluetooth or other device کلیک کنید و سپس بلوتوث را انتخاب کنید. نام گوشی پس از لحظاتی نمایان می‌شود. روی آن کلیک کنید و سپس PIN را مشابه آنچه گوشی نمایش داده وارد کنید و پس از چند ثانیه جفت شدن تکمیل می‌شود. عبارت Connected به همین معنی است.

فعال کردن Dynamic Lock ویندوز ۱۰

مسیر زیر را در اپ تنظیمات دنبال کنید:

Settings > Accounts > Sign-in options

اسکرول به پایین کنید تا به بخش Dynamic Lock برسید. تیک چک‌باکس Allow Windows to detect when you’re away and automatically lock the device را اضافه کنید. اگر این گزینه را نمی‌بینید احتمالاً ویندوز ۱۰ شما نسخه‌ی جدیدالانتشار Creators Update نیست و فاقد این قابلیت مفید است.

یکی از مشکلات فعلی داینامیک لاک این است که نمی‌توان مشخص کرد که با دور شدن کدام وسیله‌ی بلوتوثی سیستم قفل می‌شود. مایکروسافت از واژه‌ی «گوشی خود» استفاده کرده است اما در تنظیمات بلوتوث ممکن است چند گوشی جفت‌شده موجود باشد!

با دور شدن از سیستم و گذشت زمانی در حد ۱ دقیقه، سیستم لاک می‌شود و می‌بایست رمز عبور را وارد کرد تا به حساب کاربری وارد شد. اگر بلوتوث گوشی خود را خاموش کنید هم همین اتفاق می‌افتد. خوشبختانه اگر سیگنال بلوتوث ضعیف شود، ۱ دقیقه زمان برای پیدا کردن مجدد گوشی فرصت است و سیستم به صورت آنی قفل نمی‌شود.