با وجود GPS در تقریباً تمام گوشی‌های هوشمند علاوه بر مکان‌یابی می‌توان مشغول بازی‌های جالب مبتنی بر موقعیت مکانی شد. بازی Geocaching برای سر زدن به موقعیت مکانی جالب و سه بازی شبیه آن و بازی معروف Pokemon GO در بخش اول معرفی می‌شود.

یکی از مزایای بازی‌های مبتنی بر GPS آن است که معمولاً گیمر را به تحرک و گشت‌وگذار وامی‌دارند. به عبارت دیگر علاوه بر اکتشاف دنیای مجازی، پا به نقاط دیدنی و گوشه و کنار شهر و روستاها می‌گذاریم. و اما لیستی از بازی‌های جالب مبتنی بر حسگر GPS که با برقراری ارتباط با حداقل سه ماهواره‌ی اطراف کره‌ی زمین، موقعیت مکانی شخص را با دقت نسبتاً بالایی محاسبه می‌کند.

Geocaching و کشف آیتم‌ها

در بازی Geocaching گیمر کش‌های حاوی آیتم را در نقاطی که دوست دارد پنهان می‌کند و سپس مختصات آن را آپلود می‌کند. سایر گیمرها می‌توانند کش را پیدا کنند و محتویات آن را بردارند و یا با آیتمی که ارزش مشابه دارد، جایگزین کنند.

با مراجعه به وب‌سایت Geocaching می‌توان لیستی از کش‌هایی که در فاصله‌ی نزدیک است را مشاهده کرد و البته اپلیکیشن‌های متعددی برای این کار وجود دارد.

Geohashing

بازی Geohashing با الهام از Geocaching طراحی شده است. در این بازی هر روز مختصاتی اتفاقی که البته نزدیک به مختصات فعلی شماست، ارایه می‌شود و سایر مراحل آن شبیه بازی Geocaching است. یکی از مزایای این بازی اجتماعی از کاربران است که می‌توانید در روزهای شنبه با ایشان در مختصات مربوط به آن روز ملاقات کنید. یک راه تصادفی و جالب برای آشنا شدن با افراد جدید.

Geodashing و مسافرت به نقاط ناشناخته

Geodashing هم یک بازی دیگر با الهام از Geocaching است. در این بازی هم سبک و سیاق Geohashing تکرار شده اما مختصات بسیار گسترده‌تر است و برای کسانی خوب است که به مسافرت به نقاط دوردست آن هم به صورت تصادفی علاقه دارند. هر ماه مجموعه‌ای از موقعیت‌های مکانی جدید که در این بازی نامشان dashpoints است، تولید می‌شود. هدف آن است که گیمر به نقاط هر چه بیشتر سر بزند.

خوشبختانه می‌توان نقاط تصادفی را به مرزهای کشور محدود کرد و مسافرت گیمری را آغاز نمود.

Waymarking و بازدید از نقاط جذاب سیاحتی و گردشگری

و این هم آخرین بازی الهام گرفته شده از Geocaching، در بازی Waymarking هم می‌بایست مسافرتی را آغاز کرد اما نقاط هدف در آن توسط اجتماعی گیمرها ایجاد می‌شود و تصادفی نیست. بنابراین گیمر حس بهتری از کنترل کردن رویدادها پیدا می‌کند.

هر waymark نقطه‌ای است که به نوعی جذابیت دارد. ممکن است کوه، اثری تاریخی، پل، کافه و رستورانی ویژه و ... توسط گیمرها انتخاب شود و هدف سر زدن به این نقاط جالب است.

Pokemon GO و دستگیری گونه‌های مختلف پوکمون

پوکمون گو را اغلب گیمرها می‌شناسند و نیازی به معرفی کامل نیست. در این بازی گیمر با آواتارش روی نقشه نمایان می‌شود. ممکن است با پوکمون‌ها مواجه شوید و آنها را با پرتاب Poke Ball دستگیر کنید. هدف دستگیر کردن انواع گونه‌های پوکمون است.

راه‌هایی برای مجازی‌سازی موقعیت مکانی و بازی کردن پوکمون روی کامپیوتر وجود دارد ولیکن لذت بازی در دنیای واقعی را از بین می‌برد!

پوکمون گو نسخه‌ی اندرویدی و iOS رایگان دارد.