بازی نقشآفرینی و اول شخص Deus Ex: Mankind Divided محصول جدید اسکوئر انیکس است که در ادامه نگاهی به گرافیک آن و سرعت اجرای بازی توسط سختافزارهای مختلف خواهیم داشت.
شنایی با سبک و سیاق بازیDeus Ex: Mankind Divided
کمپانی Square Enix در سال ۲۰۱۱ نسخهی قبلی را منتشر کرده بود و اکنون با بهرهگیری از توانمندیهای کارت گرافیکهای جدید و دایرکت ایکس ۱۲، عنوانی دیگر خلق کرده است. انتظار بازیخورها گرافیک عالی در کنار داستان و گیمپلی جذاب است. نکتهی جالب این است که میتوان این بازی را در سبک عملیات مخفی، شوتر اول شخص (شلیک سریع و خشن) یا یک بازی داستانی قرار داد! در حقیقت اسکوئر انیکس متخصص بلامنازع داستانپردازی است؛ اما گیمرهای غربی بیشتر ترجیح میدهند تفنگ را پر از فشنگ کرده و پس از پرتاب انواع نارنجک، بدون تردید شلیک کنند! و لذا در کنار داستانپردازی عالی، گیمپلی هم بسته به سلیقهی گیمر، تغییر میکند.
گرافیک بازیDeus Ex: Mankind Divided
موتور گرافیکی این بازی، دیگر Crystal Engine سابق نیست؛ بلکه از موتور گرافیکی جدیدی به نام Dawn Engine استفاده شده است. داون انجین حاصل تغییراتی در موتور گرافیکی به کار رفته در بازی Hitman Absolution است و به نظر میرسد که حرفهای زیادی برای گفتن دارد. به عنوان مثال جمعیت طبیعیتر طراحی شده و حرکت میکنند و محیط پیرامون، واقعیتر و جذابتر شده است. نورپردازی و بافت و طراحی اجسام عالی است و سایهها طعم واقعیت دارند.
اسکوئر انیکس در آماده کردن ویدیوهای پیشرندر شده نیز حوصله به خرج داده و حتی برای کسانی که اولین بار است سری دئوس اکس را بازی میکنند، بخشی به نام آنچه گذشت طراحی کرده تا با داستان بازی همراه شوند.
نمیتوان گفت که این بازی گرافیک خیرهکنندهای دارد که توسط سختافزار معمولی، روان و سریع اجرا میشود؛ بلکه وضعیت برعکس است. سازندهی نسخهی PC همان استودیو Nixxes هلندی است که قبلاً بازیهایRise of the Tomb Raider و Thief و همینطور Hitman Absolution را برای کامپیوترهای شخصی طراحی کرده و طبعاً انتظار گرافیکی سنگین و جذاب داریم؛ ولیکن کمبود زمان موجب شده که نسخهی PC کمی دشوار اجرا شود. خوشبختانه باگی که مانع اجرای معمولی بازی شود، وجود ندارد.
در تنظیمات گرافیکی، ۹ مورد در نظر گرفته شده است. آنتی الیاسینگ با روش MSAA و TAA که مورد دوم لبههای شکسته را بهتر صاف میکند، یکی از مهمترین تنظیمات است. تسلیشین هم مقولهای سنگین است که طبق معمول هندسه و سطوح اجسام را به واقعیت نزدیک میکند و پستی و بلندیهای جالبی به سطوح معمولی اضافه میکند.
البته قرار نیست سطوح بسیار پیچیده مثل سطح خیابان، با تسلیشن خالص، حالتی سهبعدی و ناهموار پیدا کند؛ ولیکن تسلیشن در این عرصه هم یک روش موفق و عالی است.
پایینترین تنظیمات گرافیکی به صورت زیر است:
چهار حالت گرافیکی بازی را در تصاویر زیر مقایسه کنید:
تفاوت فاحش در نورپردازی و تسلیشن است؛ در حالت اولترا، سایهی زیر اجسام و اطرافشان به واقعیت نزدیکتر است و سطوحی مثل کف خیابان، کاملاً ناهموار شده و حتی فرورفتگیهای ظریفی دارند.
بنچمارک بازی Deus Ex: Mankind Divided
خوشبختانه درون بازی بخشی به اسم بنچمارک هم وجود دارد که سرعت اجرای بازی حین مبارزه و درگیری ۱.۵ دقیقهای در بخش بازار را بررسی کرده و نتیجه کمترین سرعت اجرای بازی است. در واقع یکی از سنگینترین بخشهای بازی از نظر گرافیکی انتخاب شده است. لذا سرعت متوسط اجرای بازی، چیزی بیش از نتیجهی بنچمارک داخلی است.
و نتایج بنچمارک، در تصویر زیر سرعت اجرای بازی در رزولوشنهای و با تنظیمات گرافیکی مختلف گردآوری شده است. دقت کنید که برخی کارت گرافیکها مثل GTX 1070 در دستاپ و لپتاپ عملکردی متفاوتی دارند؛ چرا که در لپتاپ توان مصرفی کارت گرافیک و خنککاری آن محدودتر است.
روایت دیگر نتایج جدول زیر است که سرعت اجرای بازی با تنظیمات گرافیکی Low تا Ultra توسط هر کارت گرافیک را خلاصه میکند:
با توجه به نتایج و ارقام ذکر شده، برای رزولوشن 1080p به کارت گرافیکی مثل GTX 980 Ti انویدیا یا R9 Fury ایامدی نیاز است تا سرعت اجرای بازی معمولاً بالاتر از ۵۰ فریم بر ثانیه باشد. برای حالت High هم حداقل RX 470 ایامدی یا GTX 970 دستاپی نیاز است. برای رزولوشن 4K تنها مدلهای تأیید شده، GTX Titan X با معماری پاسکال یا GTX 1080 Ti است و فعلاً ایامدی محصولی مناسب برای اجرای روان بازی با چنین رزولوشنی، در کارنامه ندارد.
دقت کنید که سرعت ۳۰ فریم بر ثانیهای هم برای اجرای نسبتاً روان بازی کفایت میکند؛ لذا میتوانید برای اجرا در رزولوشن فول اچدی، کارت گرافیک GTX 980 یا GTX 1060 جدید و همینطور RX 470 خوشقیمت را انتخاب کنید و به این ترتیب کارت گرافیک ۱ میلیون تومانی هم برای اجرای بازی با جزئیات عالی، کفایت میکند.
انیمه
#سریال خاندان اژدها
#آشپزی
#خراسان جنوبی