استفاده از VLC در سیستم‌عامل‌های مختلف یکی از بهترین انتخاب‌ها است. این نرم‌افزار تنها یک پخش‌کننده ساده نیست و همانند یک چاقوی همه فن حریف ارتش سوئیس برای موزیک‌ها و فیلم‌های شما عمل می‌کند؛ با چندین ویژگی مفید و فان که شما هنوز آنها را کشف نکرده‌اید. اگر از VLC تنها برای پخش یک فایل رسانه‌ای استفاده میکردید، باید به شما بگویم از کمترین قابلیت موجود در این نرم‌افزار قدرتمند استفاده کرده‌اید. در این مقاله ویژگی‌هایی را به شما نشان می‌دهیم که می‌توانید در ویندوز، مک و لینوکس از آنها استفاده کنید.

تبدیل فایل‌های رسانه

VLC می‌تواند تمامی فایل‌هایی را که پشتیبانی می‌کند به یکدیگر تبدیل کند؛ از این ویژگی می‌توانید یک فیلم برای تلفن‌ همراه خود بسازید. تبدیل یک رسانه از فرمت پشتیبانی نشده به دستگاهی که آن را پشتیبانی می‌کند، استخراج صدا از فیلم و ذخیره آن بعنوان یک فایل جداگانه از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار هستند.

برای این کار در نوار منو نرم‌افزار گزینه Media را انتخاب کنید؛ سپس در این بخش گزینه Convert / Save را بزنید. فایل مورد نظر را بارگذاری کنید، دکمه Convert / Save را بزنید و بعد از آن نوع فایلی که قصد دارید تبدیل شود را انتخاب کنید. با استفاده از دکمه ویرایش مشخصات انتخابی، کدها و مدل‌های تبدیل را انتخاب کنید.

استریم رسانه در شبکه یا اینترنت

VLC می‌تواند از اینترنت یا شبکه محلی رسانه را برای شما استریم کند. برای شروع، در نوار منو Media را انتخاب کنید؛ در اینجا با انتخاب گزینه Stream فایل رسانه‌ای که می‌خواهید استریم شود را انتخاب کنید و دکمه استریم را بزنید. شما قادر به راه‌اندازی VLC بعنوان یک سرور رسانه‌ای در دیگر کامپیوترها و شبکه‌ها یا حتی در جهان خواهید بود که می‌توانید به Stream خود متصل شده و آن را مشاهده کنید.

دسکتاپ خود را ضبط کنید

VLC می‌تواند دسکتاپ شما را بعنوان یک دستگاه ورودی بارگذاری کند. این بدین معناست که شما از ویژگی Convert / Save برای ذخیره ویدئوی دسکتاپ خود استفاده کنید، بطوریکه VLC به یک نرم‌افزار ضیط صفحه نمایش تبدیل می‌شود.

کنترل پخش از مرورگر

VLC یک سرور یکپارچه HTTP دارد که شما می‌توانید آن را فعال کنید. بعد از تنظیمات اولیه، می‌توانید از راه دور دسترسی سرویس گیرنده VLC خود را از طریق یک مرورگر وب راه‌اندازی کنید.

فایل‌های پخش را کنترل و فایل‌های صوتی یا تصویری را صف‌بندی کنید. همچنین می‌توانید از تلفن‌همراه هوشمند خود بعنوان کنترل از راه دور VLC استفاده کنید. اپلیکیشن‌های موبایل مختلفی برای تبدیل تلفن‌ همراه به یک کنترل از راه دور وجود دارد که این اپلیکیشن‌ها از رابط کاربری شبکه VCL برای این کار استفاده می‌کنند.

تماشای ویدئوهای یوتیوب

آیا تمایل به پخش ویدئوهای یوتیوب خارج از مرورگر خود دارید؟ کافیست URL ویدئو مورد نظر خود را کپی کرده و در نوار منو با انتخاب Media، گزینه Network Stream را انتخاب کنید و URL ویدئو یوتیوب را در آنجا پیست کنید. VLC ویدئو را بارگذاری می‌کند و در ویندوز پخش می‌کند. در هنگام پخش، با کلیک روی گزینه Tools و اطلاعات کدک را انتخاب کنید. آدرس کامل MP4 در باکس موقعیت نمایش داده می‌شود، بنابراین امکان کپی کردن در دانلود منیجر و مرورگر خود برای دانلود ویدئو مربوطه را خواهید داشت.