ای‌ام‌دی در معرفی پردازنده‌های جدید خود یعنی Ryzen به این نکته اشاره کرده بود که Ryzen ابتدا برای دستاپ و سپس برای سرورها و وسایل همراه عرضه می‌شود و اکنون اطلاعات جالبی در مورد نسخه‌ی ویژه‌ی گوشی‌ها و تبلت‌ها به دست آمده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

قرار است مدل‌های سروری رایزن در نیمه‌ی دوم سال جاری معرفی شود اما APUهای مخصوص لپ‌تاپ کمی زودتر روانه‌ی بازار می‌شوند. رایزن در مجموع عملکرد و توان مصرفی قابل‌قبولی دارد و رقابت ای‌ام‌دی با اینتل بار دیگر داغ شده است اما به نظر می‌رسد که ای‌ام‌دی هنوز تمایل به معرفی محصولاتی ویژه‌ی گوشی و تبلت ندارد چرا که اتم‌های اینتل هم در این بازار پر از رقیب، چندان فروشی ندارند.

اسنادی فاش شده که نشان می‌دهد ای‌ام‌دی روی تراشه‌هایی ویژه‌ی وسایل همراه با نام رمز Little Foot کار می‌کند. تصویر زیر دیاگرام بلوکی معماری پردازنده است:

Greg Favor می‌گوید K6 پردازنده‌ی بسیار بهینه‌ای است و ما تراشه‌ای طراحی کرده‌ایم که قادر است با محصولات اینتل و تراشه‌های مبتنی بر معماری ARM رقابت کند و در عین حال ارزان‌تر است.

K6 مثل دیگر پردازنده‌های مدرن واسطی برای دستورات RISC دارد و می‌تواند دستوراتی با معماری مجموعه دستورات x86‌ را دیکد (رمزگشایی) کند و سپس آن را به مایکرو-آپس (ریز دستورات) تبدیل کند. کش پردازنده ۶۴ کیلوبایتی است که ۳۲ کیلوبایت برای داده و ۳۲ کیلوبایت دیگر برای دستور در نظر گرفته شده است. پایپ‌لاین یا خط اجرای دستور ۶ پله‌ای است، ۶ واحد محاسباتی اعداد صحیح و ۴ دیکدر دستور در تراشه پیش‌بینی شده است و به نظر می‌رسد که K6‌ در محاسبات اعداد صحیح توانمند‌تر از رقباست. بخش گرافیک تراشه فعلاً ناشناخته است اما احتمالاً معماری جالبی با نام رمز Rage که حاصل بهینه‌سازی معماری کارت گرافیک‌های ای‌ام‌دی است، پیاده‌سازی می‌شود.

 ای‌ام‌دی تراشه‌های مخصوص وسایل کم‌مصرف را با نام‌هایی مثل K6 و K12‌ معرفی می‌کند و طبعاً K12 قدرتمندترین گونه است. این تراشه‌های با لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید می‌شوند و احتمالاً اواسط سال ۲۰۱۸ در بازار موجود خواهند شد.

مشخص نیست که ای‌ام‌دی اجرای کدام سیستم عامل‌ها را برای این تراشه‌ها در نظر گرفته است اما شواهد نشان می‌دهد که ویندوزهای قدیمی و حتی ویندوز ۱۰ موبایل پشتیبانی می‌شود و شاید اندروید پشتیبانی نشود!