عملکرد پردازنده‌های Ryzen در کنار رم‌های مختلف DDR4 با ظرفیت‌ها و سرعت‌ها و تایمینگ‌های مختلف چگونه است؟ چه رمی و با چه سرعتی تهیه کنیم که عملکرد حداکثر باشد؟ در ادامه با بررسی مقیاس‌پذیری عملکرد رایزن‌های AMD در کنار رم‌های مختلف، به این سوال پاسخ می‌دهیم.

هر پلتفرم جدید اینتل و یا ای‌ام‌دی از نظر رم نقطه‌ای بهینه دارد. به عنوان مثال پردازنده‌های Core 2 اینتل در کنار رم‌های DDR3‌ که سرعتی فراتر از ۳ گیگاهرتز دارند، دچار تحول نمی‌شوند و می‌توان گفت که هزینه‌ی صرف شده برای خرید رم سریع‌تر، بیهوده بوده است. در مورد APUهای ای‌ام‌دی معمولاً رم‌های DDR3 با سرعتی در حد ۲ گیگاهرتز بهینه‌ترین انتخاب است و به همین ترتیب پردازنده‌های اسکای‌لیک و کبی لیک اینتل در کنار رم‌های DDR4‌ با سرعتی در حد ۲ گیگاهرتز عملکرد بهینه‌ای دارند.

اما در مورد رایزن‌ها چطور؟ چه رم‌هایی و با چه سرعتی تهیه کنیم که انتخابی بهینه کرده باشیم؟

سخت‌افزار بررسی عملکرد رم‌های مختلف

لجیت‌ریویوز از سه مادربورد GIGABYTE GA-AX370-Gaming 5 و MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM و ASUS ROG Crosshair VI Hero برای بررسی عملکرد رایزن‌ها استفاده کرده تا مسأله‌ی تفاوت برند مادربورد هم در نظر گرفته شود.

رم‌های یک رنک (Single Rank) و دوآل رنک (Dual Rank) در این بررسی استفاده شده است. منظور از رم یک رنک این است که ماژول‌های حافظه‌ی آن همگی به یک IC کنترلی متصل است و در نتیجه همگی به صورت هم‌زمان مورد استفاده قرار می‌گیرند و در حالت دوآل رنک ماژول‌های حافظه به دو گروه تقسیم شده است. عملکرد رم‌های دوآل رنک معمولاً اندکی بهتر از رم‌های تک رنک است.

سرعت رم‌های Corsair Vengeance LPX و Corsair Vengeance LPX به ترتیب ۳۶۰۰ و ۴۰۰۰ مگاهرتز است اما در سرعت‌های پایین‌تر مورد بررسی قرار گرفته‌اند. سرعت‌هایی که در پلتفرم رایزن بنابر اعلام رسمی پشتیبانی شده به صورت زیر است:

  • دوآل رنک با ۴ استیک رم: حداکثر ۱۸۶۶ مگاهرتز
  • دوآل رنک با ۲ استیک رم: حداکثر ۲۴۰۰ مگاهرتز
  • تک رنک با ۴ استیک رم: حداکثر ۲۱۳۳ مگاهرتز
  • تک رنک با ۲ استیک رم: حداکثر ۲۶۶۷ مگاهرتز

 اما در بررسی‌ها سرعت‌های بالاتر هم بدون مشکل قابل استفاده بوده است.

بنچ‌مارک‌های عملکرد رم‌های مختلف در کنار پردازنده‌های Ryzen ای‌ام‌دی

اولین بنچ‌مارک سرعت خواندن حافظه‌ی رم است. سرعت ۲۹۳۳ مگاهرتز با مشکل مواجه شده و از این رو در نتایج وجود ندارد. پنهای باند را مقایسه کنید:

و مقوله‌ی مهم تأخیر رم که در اجرای نرم‌افزارهایی مثل بازی‌ها موثر است:

 اگر از رم‌های تک رنک استفاده کنید هم نتایج مشابه است. به عنوان مثال پهنای باند خواندن رم به صورت زیر است:

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری: انتخاب رم و مادربورد بهینه برای پردازنده‌های رایزن

سه مادربورد انتخابی چیپ‌ست رده‌اول X370 ای‌ام‌دی را یدک می‌کشند و سرعت رم بنابر اعلام رسمی سازنده می‌تواند ۱۸۶۶ الی ۲۶۶۷ مگاهرتز باشد اما در بررسی‌های صورت گرفته نتیجه این است که سرعت ۲۶۶۷ الی ۳۲۰۰ مگاهرتز با کمترین مشکلات قابل استفاده است. خوشبختانه پهنای باند حافظه به خوبی با افزایش سرعت رم افزایش پیدا کرده است و اثر آن در نرم‌افزارهای سنگین محاسباتی و رندرینگ دیده می‌شود اما تأخیر رم‌ها چندان تغییری نمی‌کند و انتظاری جز این هم نداشتیم.

نتیجه‌گیری دوم این است که سه مادربورد ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلاری با سه برند مختلف ایسوس، گیگابایت و ام‌اس‌آی از نظر پهنای باند رم و سرعت‌ کاری رم تقریبا یکسان هستند. نتایج تفاوتی کمتر از ۲ درصد را نشان می‌دهد و به این ترتیب انتخاب برند مادربورد مستقل از عملکرد رم است. ای‌ام‌دی روی کد AGESA کار می‌کند و در آینده‌ی نزدیک ممکن است عملکرد رم در پلتفرم متشکل از مادربوردهای X370 و پردازنده‌های رایزن بهتر شود و به خصوص سرعت‌های بالاتر قابل استفاده باشد. بنابراین در زمان خرید مادربورد یک بار دیگر بررسی‌ها را مطالعه فرمایید.