هفته‌ی پیش اینتل اولین درایو SSD مبتنی بر تکنولوژی 3D XPoint را با هدف افزایش عملکرد و عمر مفید درایوهای SSD معرفی کرد و در این هفته هم محصولی ارزان‌تر برای مصارف عمومی معرفی شده که یک درایو M.2 با ظرفیت پایین است. در ادامه مشخصات اولین درایو Optane اینتل برای مصرف‌کنندگان عمومی را مرور می‌کنیم.

درایو SSD به صورت کارت M.2 و با ظرفیت کم که از پروتکل NVMe برای تسریع امور استفاده می‌کند، عضو جدید Optaneهای اینتل است. اینتل دو مدل با ظرفیت ۱۶ و ۳۲ گیگابایت معرفی کرده که بسیار کم به نظر می‌رسد اما به هر حال قیمت تمام شده‌ی درایوهای Optane اینتل بسیار بالاتر از SSDهای معمولی است.

کنترلری که اینتل در این درایوها به کار برده از طریق دو مسیر PCIe 3.0 داده را منتقل می‌کند و اسلات‌های M.2‌ با خار M و B پشتیبانی می‌شود. کلاس ابعادی آن هم 2280 است هر چند اینتل می‌توانست طول را کمتر از ۸۰ میلی‌متر انتخاب کند.

توجه کنید که برای استفاده از این درایوهای کم‌حجم می‌بایست Rapid Storage Technology اینتل را فعال کنید و از آن به صورت کش استفاده کنید. تنها سیستم عاملی که از این درایوها پشتیبانی می‌کند ویندوز ۱۰ نگارش ۶۴ بیتی است و فقط می‌توان از آن برای کش کردن درایو بوت سیستم عامل استفاده کرد. طبعاً باید RAID را نیز فعال کنید و ناگفته نماند که پردازنده‌ی سیستم می‌بایست Kaby Lake یا سری ۷۰۰۰ باشد.

به نظر می‌رسد که اولین درایوهای Optane‌ برای مصرف‌کنندگان عمومی، محدودیت‌های زیادی دارند: پردازنده‌ی سری ۷۰۰۰، مادربوردی با چیپ‌ست‌های سری ۲۰۰ که از RAID‌ برخوردار است، ویندوز ۱۰ و فعال بودن تکنولوژی رپید استوریج اینتل.

درایوهای Optane اینتل برای نوشتن ۱۰۰ گیگابایت داده در روز طراحی شده‌اند و این یعنی عمر مفید چند برابر بیشتر از درایوهای SSD معمول است. تأخیر در دسترسی به حافظه بسیار پایین است و سرعت عمل به مراتب بالاتر از درایوهای معمولی. به همین جهت است که قیمت مدل ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی به ترتیب ۴۴ و ۷۷ دلار اعلام شده و تقریباً ۷ برابر بیشتر از SSDهای خوش‌قیمت محسوب می‌شود. به همین علت است که اینتل تصمیم گرفته فعلاً درایوهای Optane را به عنوان حافظه‌ی کش جهت بوت کردن سریع سیستم عامل مطرح کند.

سال آینده Optane و در حقیقت تکنولوژی 3D XPoint اینتل و مایکرون به حافظه‌های DIMM که مشابه رم سیستم هستند، راه پیدا می‌کند.