اندروید O که شاید همان اندروید ۸ باشد، ویژگی‌ها و قابلیت‌‌های جالب توجهی دارد. در نسخه‌ی جدید اندروید کنترل بهتری روی رنگ‌ها، فونت‌ها و آیکان‌ها پیاده‌سازی شده، کیفیت صدای بلوتوث افزایش یافته و می‌توان از حالت تصویر در تصویر برای کار با اپ‌ها استفاده کرد.

گوگل فعلاً نسخه‌ی پیش‌نمایشی مخصوص توسعه‌دهندگان را معرفی کرده و شاید در نسخه‌ی نهایی امکاناتی حذف یا اضافه شود. اندروید O در مجموع یک تکامل محسوب می‌شود و انقلابی در کار نیست. قابلیت‌های جدیدی به اندروید اضافه شده و برخی ویژگی‌ها تغییر کرده است و البته برخی اپ‌ها به اندروید خام اضافه شده است.

در ادامه به یکایک ویژگی‌ها و امکانات اندروید بعدی اشاره می‌کنیم.

محدودیت‌ بیشتر اپ و سرویس‌ها و افزایش عمر باتری

وقتی از قابلیت Doze اندروید و همین‌طور Doze on th Go‌استفاده می‌کنید، مصرف باتری کاهش پیدا می‌کند چرا که محدودیت‌هایی اعمال می‌شود. در اندروید O محدودیت‌ها باز هم بیشتر است و اپ‌ها و سرویس‌هایی که به شدت مصرف باتری را افزایش می‌دهند باز هم محدودتر شده و به این ترتیب مصرف باتری باز هم بهینه‌تر از دو نسخه‌ی قبلی اندروید است.

کانال نوتیفیکیشن‌ها

گوگل به مقوله‌ی نوتیفیکیشن توجه خاصی دارد چرا که یکی از قابلیت‌های اصلی گوشی و ساعت هوشمند، مقوله‌ی نوتیفیکیشن یا اعلانیه است. در اندروید بعدی نوتیفیکیشن‌ها به لحاظ موضوعی دسته‌بندی می‌شوند. مثلاً اگر یک اپ فیدخوان داشته باشید، می‌توان نوتیفیکیشن اخبار فناوری آن را فعال کرد اما سایر دسته‌های خبری نوتیفیکیشنی نداشته باشند! به عبارت دیگر نمایش نوتیفیکیشن‌های مختلف هر اپلیکیشن هم کنترل می‌شود.

پر کردن خودکار فرم‌ها با API جدید

گوگل در اندروید بعدی به کاربر امکان انتخاب اپلیکیشن پر کردن فرم‌ها را می‌دهد و اپ مربوطه به صورت هوشمندانه و خودکار فرم‌هایی مثل فرم لاگین و ثبت نام را پر می‌کند. این ویژگی با انتشار API خاصی همراه است و توسعه‌دهندگان می‌توانند از API جدید استفاده کرده و قابلیت پر کردن خودکار فرم‌ها را فعال کنند.

 حالت تصویر در تصویر اندروید O

در اندروید بعدی هم می‌توان از مالتی‌تسکینگ چند پنجره‌ای استفاده کرد اما حالت جدید و جالب‌تری به اسم تصویر در تصویر هم مهیا شده است. با استفاده از تصویر در تصویر می‌توان دو اپ را روی هم اجرا کرد. مثلاً به تماشای ویدیو پرداخت و در عین حال با دوستان مکالمه کرد. می‌توان نسبت تصویر دو بخش صفحه را تعریف کرد و اپ‌ها را متوقف کرد و حتی از کلیدهای کنترل مدیا استفاده کرد.

تنظیمات فونت در فایل XML

در اندروید بعدی می‌توان فونت اپلیکیشن‌ها را بهتر کنترل کرد. در فایل XML تولید اپ می‌توان حالت فونت و درشتی آن را کنترل کرد و این برای توسعه‌دهندگان اپ بسیار مفید است.

آیکان‌های مناسب‌تر به همراه انیمیشن

اندروید O آیکان‌های آداپتیوی دارد که برای استفاده در پوسته‌ی اندروید و اپ‌ها مناسب‌تر هستند. سیستم عامل می‌تواند آیکان‌ها را با انیمیشن‌ها و در اشکال مختلف نمایش دهد. زمانی که اپلیکیشنی اجرا می‌شود، انیمیشن خاصی فعال شده و آیکان تغییر می‌کند.

گسترده‌های رنگ مختلف و پیشرفته برای اپ‌ها

در اندروید O پروفایل‌های گستره‌ی رنگ حرفه‌ای به نظر می‌رسد چرا که از DCI-P3 مورداستفاده در صنعت فیلم‌سازی، Adobe RGB که sRGB‌ فقط ۷۰ درصد آن را شامل می‌شود و Pro Photo RGB پشتیبانی شده است. البته نمایشگر تمام گوشی‌ها از این گستره‌ی رنگ‌های جالب پشتیبانی نمی‌کند و فقط برخی گوشی‌های رده اول سامسونگ و ال‌جی و سونی و ... می‌توانند از این ویژگی جالب اندروید O‌ کمال استفاده را ببرند. سایر اپلیکیشن‌ها می‌توانند رنگ‌های معمولی گستره‌ی رنگ sRGB‌ را نمایش دهند.

 صدا و ارتباطات بی‌سیم

اندروید بعدی از صدای رزولوشن بالا پشتیبانی می‌کند و کدک پیشرفته‌ی LDAC سونی بخشی از آن است. ویژگی مفید دیگر Wi-Fi Aware و Neighbor Awareness Networking است که به ترتیب اتصال هوشمندانه به شبکه‌های وای-فای اطراف و اتصال به دیگر وسایل اندرویدی حتی بدون وجود شبکه و روتر را ممکن می‌کند. 

کیبوردی با پیش‌بینی بهتر

کیبورد اندروید O کلمات را بهتر پیش‌بینی می‌کند و مدل‌های arrow و tab جدیدی برای حالت پیش‌بینی‌کننده طراحی شده است.

واسط برنامه‌نویسی AAudio برای کاهش تأخیر صدا

در اندروید O یک API (واسط برنامه‌نویسی) خاص برای افزایش کیفیت صدا‌ها و کاهش تأخیر صدا پیش‌بینی شده که توسعه‌دهندگان اپ می‌توانند از آن استفاده کنند.

پیشرفت WebView اندروید

یکی از ویژگی‌های مفید و کاربردی سیستم عامل اندروید وب‌ویو نام دارد که نمایش صفحات وب در اپ‌ها را ساده و البته ایمن می‌کند. در اندروید بعدی WebView محتوای صفحات وب را با چندپردازشی کردن، بهتر نمایش داده و امنیت نیز بالاتر خواهد بود. گوگل API خاصی هم برای مدیریت کردن ارورها و کرش‌های وب‌ویو معرفی کرده است.

پشتیبانی از Java 8 و افزایش سرعت ران‌تایم اندروید

آخرین ویژگی جدید اندروید O از APIهای جدید Java 8 پشتیبانی به عمل آمده است و به علاوه ران‌تایم (محیط زمان اجرا) اصلی اندروید هم دو برابر سریع‌تر از قبل است.