می‌توان دو یا حتی سه مانیتور را به اغلب کامپیوترها و لپ‌تاپ‌های ویندوزی متصل کرد و در آن واحد از همه‌ی مانیتورها استفاده کرد. چیزی که برای برنامه‌نویسان، طراحی، تدوین و ... بسیار مناسب است. در ادامه روش تنظیم رزولوشن چند مانیتور متصل به یک سیستم ویندوز ۱۰ را بررسی می‌کنیم.

نمایشگرها رزولوشن یکسانی ندارند و خوشبختانه ویندوز ۱۰ در کنترل چیدمان و رزولوشن نمایشگرهای مختلف استاد است. در واقع نیازی نیست که چندین مانیتور کاملاً یکسان به سیستم ویندوزی متصل شود، می‌توان مانیتورهای رزولوشن پایین را در کنار مانیتور اصلی که رزولوشن بالاست قرار داد و استفاده کرد.

تنظیمات مربوط به رزولوشن در ویندوز ۱۰ در اپلیکیشن جدید Settings قرار دارد. اپلیکیشنی که با هدف ساده کردن دسترسی به تنظیمات کاربردی کنترل پنل و دیگر بخش‌ها طراحی شده است.

قبل از هر چیز مانیتور یا مانیتورهای مختلفی که می‌خواهید استفاده کنید را از طریق پورت HDMI و VGA و یا DVI به سیستم ویندوزی متصل کنید. اگر تصویری از ویندوز نمایان نشده، با زدن کلید ترکیبی ویندوز + P و انتخاب حالت Extended، تصویر را توسعه دهید و به نمایشگرهای جدید بکشانید. و برای تنظیمات نمایشگر اپلیکیشن تنظیمات را با جست‌وجو در منوی استارت اجرا کنید.

در اپ Settings بخش System و سپس در سمت چپ تب Display را انتخاب کنید:

چیدمان نمایشگرها را می‌توانید با درگ و دراپ تغییر دهید. مثلاً نمایشگر ۱ در سمت راست یا چپ و حتی بالا و پایین ۲ باشد. دقت کنید که با کلیک روی عبارت Identity شماره‌ی نمایشگرها روی صفحه نمایان می‌شود.

حال اسکرول به پایین کنید و روی عبارت Advanced display settings کلیک کنید:

در این بخش ابتدا مانیتور موردنظر خود را انتخاب کنید و سپس Resolution موردنیاز را از منوی کرکره‌ای انتخاب کنید.

 

در نهایت روی Apply کلیک کنید تا رزولوشن انتخابی، اعمال شود. اگر پیامی مبنی بر حفظ یا حذف تغییرات نمایان شد، روی دکمه‌ی keep کلیک کنید.