سرویس دانش و فناوری

مدارگرد MRO در بیش از ۹۰ هزار دوران حول مریخ، ۹۹.۱ درصد سطح سیاره‌ی سرخ را به تصویر کشیده است

کمپانی Lockheed Martin سازنده‌ی مدارگرد شناسایی مریخ است. MRO‌ در سال ۲۰۰۴ توسط موشک Atlas V به فضا پرتاب شد و در سال ۲۰۰۶ به مدار خویش پیرامون سیاره‌ی سرخ رسید. پس از مراحل ترمز هوایی و تغییراتی در راستای قرارگیری دقیق در مدار، کار آن آغاز شد و اکنون فراتر از پیش‌بینی‌های اولیه به کارش ادامه داده است. قبل از اعزام MRO اطلاعات زیادی در مورد سطح سیاره‌ی مریخ در دست نبود و حالا با وجود تصاویر دقیقی که این فضاپیما تهیه کرده، تقریباً ۹۹ درصد سطح مریخ شناخته شده است.

تصویر زیر یکی از تصاویری است که دوربین HiRISE گرفته است. این دوربین یک تلسکوپ بازتابی است که دوربینی به آن متصل شده و رزولوشن آن 0.3 فوت بر پیکسل است. به عبارت دیگر هر پیکسل عکس معادل مسافت 0.3 فوت یا حدود ۱۰ سانتی‌متر است. رزولوشنی که نسبت به تصاویر هوایی Google Maps‌ بالاتر است و بسیار دقیق تلقی می‌شود.

دوربین دوم CTX نام دارد و رزولوشن آن ۲۰ فوت بر پیکسل است اما می‌تواند به صورت پیوسته عکاسی کند. ناسا به کمک این دوربین  ۹۹.۱ درصد سطح مریخ را به صورت تصویری شناخته و به عبارت دیگر حدود ۹۰ هزار عکس توسط CTX تهیه شده است. جالب است بدانید که بیش از ۶۰ درصد سطح مریخ در بیش از یک تصویر ثبت شده است.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید