فیلم مریخی (The Martian) به لحاظ علمی شاید اشکالات متعددی داشته باشد اما کشت سیب‌زمینی در محیط آزمایشگاهی و در خاک مریخ! چیزی است که ناسا به شبیه‌سازی آن پرداخته و به این نتیجه رسیده که این ایده‌ی تخیلی، می‌تواند واقعیت پیدا کند.

یکی از اولین مشکلاتی که در مقال سکونت در مریخ مطرح می‌شود، مسأله‌ی غذاست. در فیلم مریخی فضانوردی که روی خاک مریخ جا مانده بود، برای ادامه‌ی حیات خویش با استفاده از کود انسانی، خاک مریخ و اکسیژن و هیدروژن که با احتراق به آب تبدیل می‌شود، کشتزاری کوچک ایجاد کرد و کشت سیب‌زمینی را شروع کرد. نتیجه مثبت بود هر چند با انفجار ناخواسته، آزمایشگاه وی از بین رفت.

ناسا در محیط آزمایشگاه به آزمودن این ایده پرداخته است و به این باور رسیده که در محیطی شبیه به محیط مریخ نیز می‌توان گیاهان را کشت داد. البته این کشف صرفاً برای سکونت در سیاره‌ی سرخ کاربرد ندارد بلکه در برخی نقاط کره‌ی زمین هم می‌توان سیب‌زمینی را کشت داد.

ناسا در جعبه‌ای پر از مونواکسید کربن با فشاری در حد فشار ۱۹۷۰۰ فوتی، دمای پایین‌تر از صفر و نوری که با تغییراتی شبیه نور سیاره‌ی سرخ است، آزمایش خود را انجام داده، شرایطی دشوار از منظر کشاورزی. ۶۵ نوع سیب‌زمینی مختلف در خاکی مملو از مواد شور کاشته شده است و همه‌ی سیب‌زمینی‌ها به جز ۴ گونه رشد کردند! در مرحله‌ی بعدی شرایط سخت‌تر شده و به جای خاک از تکه سنگ‌ها استفاده شده و برای تغذیه‌ی گیاه از دوغاب مغذی استفاده شده و باز هم نتیجه رضایت‌بخش بوده است. یکی از گونه‌ها در شرایط بسیار سخت هم رشد کرده است.

بنابراین محققین ناسا امیدوار هستند که در محیط گلخانه‌ای روی سیاره‌ی مریخ بتوان سیب‌زمینی کشت داد و زنجیره‌ی غذایی را کامل کرد.