سامسونگ در گلکسی اس ۸ و Galaxy S8+‌ چند روش لاگین امنیتی را گرد هم آورده است تا سادگی لاگین و در عین حال امنیت بالا را فراهم کند. اسکن کردن عنبیه‌ی چشم، تشخیص چهره‌ی کاربر و حسگر اثر انگشت سه روش جالب و متداولی است که هر سه در گلکسی اس ۸ پیاده‌سازی شده است.

اپل برای اولین بار حسگر اثر انگشت را در گوشی‌ها پیاده‌سازی کرد تا روشی امن برای لاگین فراهم شود. مایکروسافت از تشخیص چهره در Windows Hello استفاده کرده و این روش را در گوشی‌های Microsoft 950 و برادر بزرگ‌تر آن پیاده‌سازی کرده است و در این عرصه اولین محسوب می‌شود. ZTE چین هم جزو اولین استفاده‌کنندگان از تکنولوژی حسگر چشمی است که در حقیقت طرح عنبیه‌ی چشم کاربر را شناسایی و بررسی می‌کند. سامسونگ در Galaxy S8 نه یک روش بلکه سه روش را برای افزایش امنیت لاگین و همین‌طور سادگی لاگین پیاده‌سازی کرده است.

سامسونگ در مورد حسگر عنبیه‌ی چشم بیشتر توضیح داده و به نظر می‌رسد که این روش، روش اصلی لاگین امنیتی گلکسی اس ۸ است. محل قرار گرفتن حسگر اثر انگشت روی سطح پشتی گوشی چندان جالب نیست چرا که نزدیک لنز دوربین تعبیه شده و طبعاً استفاده از آن مشکل است و به کثیف شدن لنز دوربین می‌انجامد. در حقیقت قرار بود حسگر اثر انگشت جدیدی که قابلیت نهان شدن در نمایشگر گوشی را دارد، در نمایشگر و در سطح جلو قرار بگیرد اما متأسفانه این تکنولوژی هنوز در مراحل تست و بررسی بیشتر است.

با توجه به موقعیت نسبتاً بد حسگر اثر انگشت، احتمالاً اغلب افراد از روش اسکن چشمی و یا تشخیص چهره استفاده می‌کنند. اما آیا روش تشخیص چهره امن‌تر از دو روش دیگر است؟

به نظر می‌رسد که اطلاعات آژانس‌های امنیتی و جاسوسی آن قدر زیاد است که امنیت این روش را به خطر می‌اندازد. در حقیقت تصاویر افراد از زوایای مختلف در اختیار عموم است و ممکن است آژانس‌های جاسوسی و افراد حرفه‌ای با روش‌های نرم‌افزاری مدل سه‌بعدی چهره‌ی شخص را طراحی کنند و لذا نمی‌توان به امنیت این روش چندان امیدوار بود. متأسفانه اسکن چشمی هم با همین خطر امنیتی روبروست هر چند امنیت بالاتری دارد. جالب است بدانید که از سال ۲۰۰۷ به بعد، سنگاپور برای دریافت پاسپورت یا کارت آژانس ثبت اشخاص، ارایه‌ی اسکن چشمی را الزامی کرده و برخی کشورهای دیگر هم این رویه را در پیش گرفته‌اند. بنابراین طرح عنبیه‌ی چشم بسیار از افراد پیشاپیش برای سوءاستفاده آماده شده است! درست همان‌طور که اثر انگشت اغلب افراد جمع‌آوری شده است.

ترکیب چند روش لاگین امنیتی چیزی است که در گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس پیاده‌سازی شده و شاید از این نظر امن‌ترین محصولات باشند و یادمان نرود که راه‌های مختلف برای هک کردن و نفوذ به اندروید و دیگر سیستم عامل‌ها وجود دارد.