پلی‌استیشن ۴ از سال ۲۰۱۳ در بازار عرضه شد، آپدیت‌های این کنسول که تا بحال وارد بازار شده‌اند PS4 Slim و PS4 Pro هستند؛ اما کدامیک را باید خرید؟

اتفاق خوب درباره این سه دستگاه این است که هر سه از در بخش‌های ساختاری شباهت‌های زیادی دارند و تفاوت در یکسری ویژگی‌های اضافی و گرافیک است. حالا به سراغ توضیح مفصل‌تر می‌رویم.

PlayStation 4

باور اینکه این کنسول ۴ ساله شده‌است کمی سخت بنظر می‌رسد، اما خوب PS4 در چهارمین سال حضور قدرتمند خود حضور دارد. رقیبی سرسخت و شاید حتی بهتر از ایکس‌باکس وان، مسلماً سونی نکات کلیدی را در این کنسول پیدا کرد که تصمیم گرفت تا آپدیت‌های جدیدتری از دستگاه همانند مدل اسلیم را ارائه کند.

این کنسول بعد از پیروزی ایکس‌باکس۳۶۰  نسبت به PS3، جان تازه‌ای را با تغییرات بهتر به سونی بخشید. قیمت ۴۰۰ دلار برای این دستگاه انتخاب شد، گرافیک جذاب با رزولوشن 1080p میتواند هر کاربری را در هیجانات بازی غرق کند. تغییرات اساسی در ظاهر دسته‌ها ایجاد شد که حضور یک صفحه تاچ بجای حالت سنتی دکمه‌های استارت و... بسیار قابل توجه بود؛ ضمن اینکه دسته‌ها می‌توانستند در زمان حالت خواب دستگاه شارژ شوند، کوتاهی بزرگی که در کنسول PS3 رخ داد.

PS4 Slim

برادر کوچک‌تری که برای پوشش ضعف‌های برادر بزرگ به بازار آمد. همانطور که از اسمش پیداست، کوچک‌تر و در کل ورژن سبک PS4 با قیمتی ۱۰۰ دلار کمتر از ورژن اولیه است. در نگاه اول به سیستم سخت‌افزار بهوبد قابل توجهی را ‌می‌توان آن هم پشتیبانی از دو شبکه وای‌ فای ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز است؛ به‌صورتی که می‌تواند همه شبکه‌های وای‌فای را سریع‌تر و با قابلیت اطمینان بالاتری پشتیبانی کند. از دیگر ویژگی‌های ارتقاء یافته PS4 Slim می‌توان به Bluetooth 4.0 اشاره کرد.

پورت‌های یو‌اس‌بی نیز در این کنسول به USB 3.1 ارتقاء پیدا کرده‌اند و حافظه دستگاه از ۵۰۰ گیگ به ۱ ترابایت افزایش پیدا کرده است.

PS 4 Pro

غول سونی با قیمت ۴۰۰ دلار قوی‌ترین آپدیت PS4 می‌باشد؛ پشتیبانی از بازی‌ها و ویدئوهای 4K و HDR بزرگترین ویژگی این نسخه نسبت به کنسول‌های دیگر سونی است. با وجود جثه‌ای حدوداً ۱۳ درصد بزرگ‌تر از PS4 و ۴۳ درصد بزرگ‌تر از PS4 Slim، اختلاف قیمت آنچنانی با هیچکدام ندارد. این کنسول دارای سه پورت یو‌اس‌بی است که دو تا از این پورت‌ها USB 3.1 هستند.

همچنین سونی پورت HDMI را برای این کنسول به HDMI 2.0 ارتقاء داده است. در کنار همه ویژگی‌های خوب. این کنسول نمی‌تواند دیسک‌های ویدیویی 4K Blu Rays را اجرا کند؛ چیزی که احتمالاً خیلی از ما از این دستگاه انتظار داشتیم. اما مطمئناً سونی در آپدیت‌های بعدی این مورد را نیز پوشش خواهد داد.

اگر از چند ویژگی خاص PS4 Pro گذر کنیم، این کنسول در ویژگی‌های دیگری مانند وای‌فای ۵ گیگاهرتز و بلوتوث نسل ۴ و خیلی چیزهای دیگر به نسخه اسلیم شبیه است.

از نظر نرم‌افزاری PS4 Pro ویژگی خاصی دارد که سونی منحصراً روی نرم‌افزار سیستم ورژن ۴.۵ خود برای این دستگاه قرار داده است و آن مد افزایش است. این ویژگی سبب می‌شود تا کنسول در برابر بازی‌ها بخش بیشتری از GPU را در جهت عملکرد مناسب استفاده کند و حتی بازی‌هایی که انحصاراً برای این کنسول ساخته نشده‌اند نیز نرم‌تر و با عملکرد گرافیکی بهتری اجرا شوند.

دسته‌های DualShock 4 جدید

یکی از تغییرات سخت‌افزاری، هم‌نام بودن هر دو دسته دستگاه است. ویژگی دیگری که در این دسته‌ها قرار داده شده اتصال یو‌اس‌بی است که اجازه بازی وایرلس و با سیم را به شما می‌دهد؛ ویژگی که در خود PS4 قرار نداشت.

کدام را بخریم؟ PS4 یا PS4 Slim و یا PS4 Pro

هیچ چیز بین این مدل‌ها سیاه یا سفید مطلق نیست؛ قیمت‌ها مشخص است و همه ویژگی‌ها بیان شده است. تمامی موارد انتخاب به شما بستگی دارد که آیا بودجه کافی برای خرید مدل قوی‌تر دارید و یا موارد دیگری را برای خرید مد‌نظر خواهید داشت.

اگر یک تلویزیون 4K در منزل شما هست یا قصد خرید دارید، انتخاب PS4 Pro می تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.

بهتر شدن عملکرد وای‌ فای؛ این ویژگی در همه ورژن‌ها قرار دارد اما نحوه عملکرد با توجه به نسخه وای‌ فای بکار گرفته شده بسیار متفاوت است و مسلماً در این زمینه دو نسخه پرو و اسلیم پیروز خواهند بود.

حالت افزایش؛ اگر بازی‌هایی در PS4 دارید که علاقه دارید آن‌ها را در کنسول دیگری تجربه کنید باید گفت حالت افزایش این نیاز شما را نرم‌تر و با کیفیتی بالاتر برطرف می‌کند.

در مجموع همه چیز به شما مربوط است؛ اما میخواهم به شما بگویم اگر تلویزیون 4K ندارید و از کنسول فعلی خود راضی هستید نیازی به آپدیت کردن کنسول نیست، زیرا چیز خاصی را از دست نخواهید داد.