هر ویندوزی که نصب میکنیم، یکسری فایل‌ها و کتابخانه‌های پیش‌فرض با خود دارد که هر کدام را برای کاربران اضافه می‌کند؛ همچنین ویندوز چندین فولدر را برای ذخیره‌سازی فایل‌ها انتخاب می‌کند. فولدر اسکرین‌شات ویندوز ۱۰ می‌تواند مثال خوبی از این عملکرد باشد. برای گرفتن اسکرین‌شات در ویندوز ۱۰ باید با ترکیب دو دکمه Win+PrintScrn این کار را انجام دهید، عکس ذخیره شده اتوماتیک در فولدر پیش‌فرض ویندوز برای اسکرین‌شات‌ ذخیره می‌شود. یکی دیگر از فولدرهای پیش‌فرض ویندوز که همگی آن را می‌شناسیم فولدر دانلود است. شما می‌توانید این فولدر را به دلخواده خودتان تغییر دهید.

چگونه مسیر پیش‌فرض را تغییر دهیم؟

File Explorer را باز کنید و بر روی فولدر دانلود که در بخش This PC قرار دارد

کلیک راست کنید. روی گزینه Properties کلیک کنید.

به پنجره Location رفته و روی گزینه Move کلیک کنید و مسیر دلخواه خود را برای این کار انتخاب کنید؛ در نهایت روی Apply کلیک کنید.

نگهداری یا جابجایی فایل‌ها؟

زمانی‌که روی Apply کلیک کردید، ویندوز از شما می‌پرسد آیا می‌خواهید تمام فایل‌های موجود در فولدر سابق را به فولدر جدید انتقال دهید؟ اگر جواب شما بله باشد تمام فایل‌های موجود به فولدر جدید منتقل می‌شود و اگر جواب شما نه باشد تنها مسیر دانلود برای فایل‌های جدید تغییر می کند.

همه برنامه‌هایی که شما در فولدر قبلی دانلود داشتید با انتخاب جابجایی شروع به ذخیره فایل خود در فولدر جدید می‌کنند که این کار زمان‌بر خواهد بود. اگر شما به یک برنامه دستور دهید که فایل را در یک جای دیگر مثل دسکتاپ ذخیره کند، برنامه فایل شما را در همان جایی که گفته‌اید ذخیره می‌کند. برای اینکه سیستم فایل شما را در فولدر دانلود جدید ذخیره کند باید ابتدا آن را از پنجره save as انتخاب کنید.

همچنین اگر برنامه تنظیماتی مبنی بر محل پیش‌فرض ذخیره فایل‌های دانلودی داشته باشد باید از این تنظیمات برای انتخاب محل دلخواه و پیش‌فرض ذخیره فایل‌ها استفاده کنید.

بازیابی مکان پیش‌فرش

شما می‌توانید تمام اقدامات جابجایی را به‌راحتی به حالت پیش‌فرش برگردانید. مراحلی را که برای انتخاب فولدر جدید دانلود سپری شد را تکرار کنید بعد از ورود به گزینه Properties و رفتن به پنجره Location گزینه‌ی Restore Default را انتخاب کنید؛ با این کار فولدر پیش‌فرش ویندوز دوباره برای دانلودها انتخاب می‌شود.

انتخاب فولدر جدید برای دانلودها با توجه به اینکه فولدر پیش‌فرض روی درایو C قرار دارد، می‌تواند از اشغال شدن حجم این درایو جلوگیری کند؛ البته برای کسانی که فضای زیادی را به این ددرایو اختصاص داده‌اند احتمال چنین اتفاقی کم است، هرچند که می‌توان خود فایل‌های دانلود شده را نیز جابجا کرد.