کمپانی MSI سه نرم‌افزار برای بازی‌های واقعیت مجازی و در واقع تبدیل صدا و تصویر معمولی به صدا و تصویر سه‌بعدی منتشر کرده که ویژه‌ی سخت‌افزارهای این کمپانی است. در ادامه با TriDef VR و  Nahimic VR و Nahimic 2+ آشنا می‌شویم.

ام‌اس‌آی هم مثل ایسوس و اچ‌تی‌سی و ... روی فناوری‌های مرتبط با واقعیت مجازی سرمایه‌گذاری جدی کرده است. در کنار تولید محصولات VR-Ready که قدرت پردازشی بالا برای اجرای کاملاً روان بازی‌های واقعیت مجازی را دارند، محصولات نرم‌افزاری هم لازم است و لذا سه ابزاری که معرفی می‌کنیم، منتشر شده است.

تبدیل بازی‌های سه‌بعدی معمولی به سه‌بعدی استریو

ام‌اس‌آی با TriDef همکاری کرده تا بازی‌های سه‌بعدی معمولی را به عناوین سه‌بعدی استریو یا stereoscopic 3D تبدیل کند. تعداد بازی‌هایی که قابلیت اجرا به صورت سه‌بعدی دارند، کم نیست و می‌توان با روش‌های نرم‌افزاری هر یک از فریم‌های رندر شده‌ی این بازی‌ها را به دو فریم مجزا برای چشم چپ و راست تبدیل کرد و این یعنی تبدیل سه‌بعدی معمولی به سه‌بعدی استریو.

TriDef VR نام نرم‌افزاری است که ام‌اس‌آی و TriDef برای این هدف مفید طراحی کرده‌اند و می‌توان بیش از ۹۰۰ بازی مختلف را به صورت واقعیت مجازی در نمایشگرهای پوشیدنی Vive اچ‌تی‌سی و Rift آکیولس تجربه کرد.

دقت کنید که این نرم‌افزار مثل Cinema Mode که در PSVR پیش‌بینی شده یا Desktop Game Theatre Mode در Steam VR کمپانی Valve نیست که بازی را روی صفحه‌ی بزرگ نمایش دهد بلکه واقعاً بازی حالت سه‌بعدی پیدا می‌کند. تنها تفاوت در این است که در بازی‌های معمولی و البته سنگین، فقط اجسام و محیط نزدیک به صورت دو تصویر از دیدگاه دو چشم رندر می‌شوند و نقاط دوردست تنها با یک بار پردازش رندر می‌شوند و این یعنی در فاصله‌ی کم همه چیز سه‌بعدی است در فاصله‌ی دور تصویر حالت دو‌بعدی پیدا می‌کند. این تکنیک در بازی‌های واقعیت مجازی سبک هم ممکن است پیاده‌سازی شده باشد تا سرعت اجرای بازی بهینه شود.

Nahimic VR ام‌اس‌آی و شبیه‌سازی صدای محیطی ۳۶۰ درجه‌ای

این نرم‌افزار صوتی نسخه‌ی بهینه شده‌ی Nahimic است که معمولاً در محصولات گیمینگ ام‌اس‌آی برای بهینه‌سازی صدا به کار می‌رود. با استفاده از Nahimic VR کیفیت صدای هدست‌های استریوی معمولی در راستای سه‌بعدی‌تر شدن صدا بهینه می‌شود و صدای ۷.۱ کاناله شبیه‌سازیه می‌شود. Nahimic VR در نرم‌افزار جامع Dragon Center برای محصولات گیمینگ پیاده‌سازی شده است البته اگر از نسخه‌های جدید استفاده کنید.

 Nahimic 2+ برای تنظیم پروفایل‌های صوتی

ام‌اس‌آی این امکان را فراهم کرده تا بتوان در بازی‌های مختلف پروفایل‌های صدای مختلفی استفاده کرد. با فعال کردن هر پروفایل، صدا به شکلی که کاربر می‌پسندد تغییر می‌کند و به عنوان مثال شناسایی محل دشمن از روی صداهای ضعیف مثل صدای پا یا کیفیت موسیقی و دیالوگ‌ها بهینه می‌شود.

نرم‌افزار TriDef 3D را روی هر کامپیوتر ویندوزی می‌توان نصب کرد اما در مورد TriDef VR مخصوص سخت‌افزارهای رده‌اول با برند MSI است. مادربورد می‌بایست چیپ‌ستی از سری ۱۰۰ یا ۲۰۰ اینتل و یا سوکت AM4 ای‌ام‌دی داشته باشد. اگر کارت گرافیکی از سری ۱۰ انویدیا با برند ام‌اس‌آی داشته باشید، می‌توانید از این نرم‌افزار استفاده کنید. کارت گرافیک خوبی مثل RX 480 ای‌ام‌دی با برند MSI نیز پشتیبانی نمی‌شود!