مرورگرهای موزیلا فایرفاکس و گوگل کروم نسخه‌های مشابهی دارند که تحت عنوان مرورگر امن یا سریع یا ... منتشر می‌شود. در واقع توسعه‌‌دهنده با ایجاد تغییراتی در مرورگر اصلی، محصولی با نام متفاوت منتشر کرده است اما آیا امنیت این مرورگرها مثل گوگل کروم و موزیلا فایرفاکس عالی است یا بهتر است از آن استفاده نکنیم؟

پروژه‌ی متن‌باز کرومیوم چیزی است که توسعه و پیشرفت مرورگر گوگل کروم را ممکن می‌کند. با وجود متن‌باز بودن این پروژه مطمئناً کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی امنیت می‌توانند سورس را دریافت کرده و با ایجاد تغییراتی، مرورگر خاص خودشان را معرفی کنند. اما آیا امنیت و مشکلات این نوع مرورگرها مثل گوگل کروم است و بهتر است از آن استفاده کنیم یا خیر؟ این سوالی است که باید در مورد آن مطالعه و بررسی دقیق‌تری کرد.

مرورگر Comodo Dragon و مشکلات امنیتی آن

فایروال و آنتی ویروس کمودو بسیار معروف است و مرورگر امنی تحت عنوان کمودو دراگن نیز با رویکرد امنیت طراحی شده است اما مشکلاتی عجیب دارد. Travis Ormandy از متخصصین امنیت گوگل می‌گوید این مرورگر امنیت رمزگذاری با پروتکل HTTPS‌ را به کلی نابود می‌کند! حال آنکه سازنده مدعی است که Comodo Dragon بالاترین درجه‌ی امنیت را دارد!

کمودو در پاسخ به این ایراد بسته‌ی بروزرسانی منتشر کرده که متأسفانه مشکل را برطرف نمی‌کند! قطعاً این مشکل امنیتی بزرگ در ادامه برطرف می‌شود اما این اشکال بزرگ امنیتی چیزی نیست که از گوگل، موزیلا، اپل و مایکروسافت سر زده باشد. در حقیقت کمپانی‌های نام‌آشنایی که اشاره شد از نظر امنیتی محصولات بهتر و مطمئن‌تری عرضه می‌کنند.

SRWare Iron و بروزرسانی ضعیف

مرورگر دیگری که مبتنی بر پروژه‌ی کرومیوم شکل گرفته، Iron نام دارد. این مرورگر از نظر سرعت بروزرسانی مثل گوگل کروم نیست. به عنوان مثال در روز ۱۷ مارس نسخه‌ی ۵۶ آن منتشر شده در حالی که نسخه‌ی ۵۷ کروم، روز قبل در اختیار عموم قرار گرفته بود. تقاوت این دو نسخه در اصلاح ۳۶ باگ امنیتی است!

و مسأله‌ی مهم‌تر این است که SRWare‌ در مرورگر خویش امکانات امنیتی عجیبی اضافه نکرده است و می‌توان با تغییراتی در تنظیمات پیش‌فرض مرورگر کروم، به چیزی شبیه Iron رسید.

Chromium گوگل بهتر است یا گوگل کروم؟

کرومیوم پروژه‌ای متن‌باز برای توسعه‌دهندگان است و نه کاربران معمولی. در حقیقت ممکن است این مرورگر باگ‌های متعددی داشته باشد و همین‌طور ویژگی بروزرسانی خودکار در آن فعال نیست! لذا با انتشار نسخه‌های جدید باید آن را به صورت دستی دانلود و نصب کنید.

نسخه‌ی ویژه‌ی لینوکس کرومیوم متفاوت است و بسته‌های امنیتی را از بانک بسته‌های لینوکسی دریافت و نصب می‌کند. لذا اگر از لینوکس استفاده می‌کنید، کرومیوم با بروزرسانی مرتب و حل مشکلات امنیتی، گزینه‌ی خوبی به نظر می‌رسد.

مرورگرهای خوب مبتنی بر کروم: Opera و Vivaldi و Chrome Portable

برخی مرورگرهای مبتنی بر کروم از نظر امنیت و امکانات جالب توجه هستند و ارزش امتحان کردن را دارند. به عنوان مثال مرورگر معروف Opera که از سال ۱۹۹۵ معرفی شده، در سال ۲۰۱۳ موتور اصلی خود یعنی Presto‌ را کنار گذاشت و اکنون مبتنی بر کرومیوم است. اما این مرورگر از نظر امکانات و طراحی یک کپی ساده نیست. VPN مجتمع و امکانات متعدد وجه تفاوت این مرورگر با گوگل کروم است.

مرورگر دیگر Vivaldi است. مرورگری مبتنی بر کرومیوم گوگل که توسط توسعه‌دهندگان سابق اپرا شکل گرفته و در سال ۲۰۱۶ معرفی شده است. توسعه‌دهندگان این مرورگر با روش‌های جدید اپرا مخالف هستند و امکاناتی مثل نمایش بند‌انگشتی تب‌ها به صورت عمودی که در گذشته وجود داشته را در آن پیاده‌سازی کرده‌اند.

اپرا و ویوالدی از افزونه‌های کروم پشتیبانی می‌کنند و این یعنی هزاران افزونه در اختیار شماست.

آخرین مرورگر نسخه‌ی پرتابل کروم یا کرومیوم است. بدون نصب کردن می‌توانید مرورگر موردعلاقه‌ی خود را همه‌ جا استفاده کنید. با توجه به اینکه این مرورگر مبتنی بر نسخه‌های آزمایشی کروم است، شاید باگ‌هایی در آن وجود داشته باشند و مثل گوگل کروم باثبات عمل نکند. البته می‌توان نسخه‌های نهایی کروم به صورت پرتابل را از وب‌سایت‌هایی مثل PortableApps.com دانلود کرد.