یوتیوب معروف‌ترین و کاربردی‌ترین سرویس به اشتراک‌گذاری ویدیوست و در آن روزانه میلیاردها ساعت ویدیو پخش می‌شود. گوگل یکی از قابلیت‌های ویرایشی ویدیو یعنی یادداشت‌نویسی (annotations) را به زودی حذف می‌کند. در ادامه به جزئیات این خبر می‌پردازیم.

گوگل به این نتیجه رسیده که یادداشت‌ها و توضیحات روی ویدیو دیگر ضروری نیست. در حقیقت این ویژگی به سال ۲۰۰۸ برمی‌گردند و قبل از مقوله‌ی HTML5. گوگل از روز دوم می قابلیت اضافه کردن یادداشت‌ها و توضیحات را حذف می‌کند و البته یادداشت‌های موجود روی ویدیوها همچنان نمایش داده می‌شود. تنها بخشی که باقی می‌ماند، قابلیت حذف کردن یادداشت‌هاست.

اما چرا یادداشت‌نویسی کنار گذاشته می‌شود؟ حدود ۶۰ درصد ترافیک یوتیوب به وسایل همراه مربوط می‌شود و طبعاً بدون Flash Player چیزی به اسم یادداشت معنا ندارد. فقط ۴۰ درصد ترافیک ممکن است از یادداشت‌ها به شکلی استفاده کند. کاربران تنها روی یکی از ۱۲ نوشته‌ای که به عنوان یادداشت به ویدیو اضافه شده، کلیک می‌کنند و این یعنی تنها ۳ یا ۴ درصد از ترافیک کلی یوتیوب، یادداشت‌ها را مفید و کاربردی می‌داند.

با معرفی Cards و End Screens که استفاده‌ی ساده‌تری دارد و به علاوه در مرورگرهای موبایل نیز پشتیبانی می‌شود، منطقی است که یادداشت‌نویسی ویدیوها کنار گذاشته شود.