چرا ویدیویی که پسوند آن MP4 است توسط اپلیکیشن و نرم‌افزاری که همیشه استفاده می‌کنم، باز نمی‌شود؟ ویدیوها از نظر فرمت، کیفیت و حجم چه تفاوتی دارند و کدام پسوندها و کدک‌ها بهترین است؟ MKV یا AVI یا MP4؟ در ادامه به این سوالات همیشگی کاربران پاسخ می‌دهیم.

تفاوت پسوند فایل و کدک ویدیو

فایل ویدیویی دو ویژگی اصلی دارد. پسوند یا کانتینر و کدک. پسوند فایل‌های ویدیویی معمولاً MKV و AVI و MP4 است. ویدیوهای یوتیوب نیز ممکن است با پسوند WebM موجود باشند.

کدک روشی است که استریم ویدیویی و همین‌طور استریم صدا فشرده شده و به تناسب روش فشرده‌سازی باید دیکدر یا آنچه ویدیو را از حالت فشرده خارج می‌کند، انتخاب شود.

بنابراین هر فایل MP4 درست مثل فایل دیگری با همین پسوند نیست! آنچه برای قابل پخش بودن فایل مهم است، در درجه‌ی اول کدک است.

معمولاً وقتی فایلی با پسوند Docx در اختیار داریم می‌توانیم آن را توسط مایکروسافت ورد باز و بررسی کنیم. فایل rar نیز توسط WinRAR‌ باز می‌شود و نوع آن آرشیو است. اما هر فایل MP4 توسط گوشی‌های اندرویدی و دقیق‌تر بگوییم توسط هر اپلیکیشنی قابلیت باز و پلی شدن ندارد!

پسوند‌های معروف ویدیو و بهترین موارد

AVI در سال ۱۹۹۲ توسط مایکروسافت معرفی شده و هنوز هم کاربرد فراوانی دارد. MKV در سال ۲۰۰۲ معرفی شده و متن‌باز و رایگان است. این روزها این پسوند می‌تواند انواع ویدیوها و صداها که با کدک‌های مختلف اینکد شده‌اند را دربربگیرد و حتی زیرنویسی به صورت srt را شامل می‌شود. MKV از نظر تنوع  کدک و امکانات بسیار عالی است و شاید پرکاربردترین پسوند فایل‌های ویدیویی باشد اما از نظر پلیر و پشتیبانی نرم‌افزاری محصولات، به خوبی MP4 نیست.

خوشبختانه اگر ویدیوهای فشرده را از وب‌سایت‌های مختلف دانلود کرده باشید، احتمال اینکه بدون دردسر در پلیرهای مختلف اندرویدی پخش شود، بسیار زیاد است.

پسوند MP4 در سال ۲۰۰۱ معرفی شده و از کدک‌های استاندارد H.263 و H.264‌ به خوبی پشتیبانی می‌کند. کدک صدا هم می‌تواند AAC‌ باشد و حتی استریم زیرنویس ویدیو نیز پشتیبانی می‌شود. لذا به نظر می‌رسد که بهترین گزینه برای پخش در پلیرهای اندرویدی، MP4 است.

کدک‌های معروف ویدیو و بهترین موارد

مشکل اصلی در پخش کردن MKVها و حتی گاهی MP4ها مقوله‌ی کدک ویدیو است. کدک‌های معروف شامل WMV مایکروسافت، Xvid و x264 و همین‌طور x265 می‌شود. Xvid و WMV از نظر کیفیت فشرده‌سازی و حجم فایل خروجی مثل x264‌و x265‌ عالی نیستند. x264 تحت استاندارد H.264 فعالیت می‌کند و کدک بسیار پرکاربردی است. معمولاً فایل‌های ویدیویی MP4 که در یوتیوب، آپارات و دیگر وب‌سایت‌ها مشاهده می‌کنید با یکی از کدک‌های تحت استاندارد H.264 مثل x264 فشرده شده و علاوه بر کیفیت بالا، حجم پایینی دارد.

کدک جدیدتر x265 است که تحت استاندارد H.265‌ معرفی شده و از نظر پشتیبانی نرم‌افزاری و اپ‌های موبایل، وضعیت خوبی دارد اما به علت فشردگی بالاتر محتوا و پیچیدگی بیشتر، اگر سخت‌افزار گوشی یا کامپیوتر آن را به صورت سخت‌افزاری دیکد نکند، پردازنده به شدت درگیر می‌شود و این یعنی مصرف باتری بالاتر و گاهاً تیک زدن ویدیو حین پخش!

بنابراین بهترین کدک ویدیویی در حال حاضر برای وسایل اندرویدی و انواع تلویزیون‌ها و ... کدک متن‌بازی و قدرتمند x264 است.

جمع‌بندی، چه ویدیوهایی را دانلود کنیم؟

با توضیحات فوق ویدیوهایی با پسوند MP4 و سپس MKV که با کدک‌های H.264‌ مثل x264 فشرده شده‌اند، بهترین پشتیبانی را دارند و معمولاً بدون مشکل خاصی می‌توان به کمک اپ‌ها و نرم‌افزارهای مختلف، آنها را تماشا کرد.