موتورولا در سال ۲۰۱۱ و در گوشی Motorola Atrix حسگر اثر انگشت را پیاده‌سازی کرد و از آن زمان تا به امروز گوشی‌های بسیاری با این حسگر مفید و کاربردی معرفی شده است. این روزها حتی گوشی‌های ارزان هم ممکن است حسگر اثر انگشت داشته باشند اما در سال‌های پیش رو این روش نیز به تاریخ می‌پیوندد.

روش جدیدی که شاید بهتر و ساده‌تر از بررسی اثر انگشت باشد، بررسی عنبیه‌ی چشم توسط حسگر عنبیه‌ی چشم است. دوربین جلوی گوشی می‌توان با تشخیص چهره و همین‌طور اسکن کردن عنبیه‌ی چشم، گوشی را آنلاک کند. حتی شایع شده که در آیفون ۸ و یا نسخه‌ی خاصی از آن به اسم Edition‌ قرار است نمایشگری غول‌آسا سطح جلوی گوشی را بپوشاند و دکمه‌ی فیزیکی خانه که حسگر اثر انگشت در آن نهان است، کنار گذاشته شود.

به نظر می‌رسد که دیر یا زود حسگر اثر انگشت کنار گذاشته می‌شود و حتی سامسونگ نیز به فکر افتاده که این حسگر را در چند سال آینده تدریجاً به صورت کامل حذف کند. به جای حسگر اثر انگشت از حسگر عنبیه‌ی چشم یا Iris Scanner استفاده می‌شود. بنابر شایعات این روند با اضافه شدن حسگر عنبیه‌ی چشم به گلکسی اس ۸ شروع خواهد شد. طبعاً سرعت این روش کم است و به همین علت است که سامسونگ تشخیص چهره را نیز برای لاگین ایمن پیاده‌سازی می‌کند و می‌توان گوشی را در زمان ۱۰ میلی‌ثانیه آنلاک کرد.