قوی‌ترین کارت گرافیکی که برای رزولوشن 4K حداقل نیاز محسوب می‌شود، GTX 1080 انویدیاست. مدل‌های مختلفی که سازندگان تولید کرده‌اند قیمت‌هایی در حد ۳ میلیون تومان دارد. در ادامه به معرفی بهترین سخت‌افزار برای جمع کردن سیستمی که بازی‌ها را با سرعت کافی و رزولوشن 4K اجرا می‌کند، می‌پردازیم.

این روزها برای خرید سیستم گیمینگی که با نمایشگرهای رزولوشن بالا و تلویزیون‌های 4K‌ سروکار دارد، باید بودجه‌ی زیادی در نظر بگیریم. بازی‌های امروزی گرافیک سنگینی دارند و به علاوه هر چه رزولوشن افزایش پیدا می‌کند، به سخت‌افزار بهتری نیاز خواهیم داشت و به خصوص کارت گرافیک بسیار گران‌قیمت خواهد شد مگر آنکه تنظیمات گرافیکی بازی را پایین بیاورید و سرعت اجرا را به این روش بهینه کنید.

پردازنده: اینتل Core i7-7700K با قیمت ۳۴۹ دلار

بهترین پردازنده‌ی کبی لیک برای سیستم گیمینگ قدرتمند لازم است البته اگر سری اکستریم و زئون را قلم بگیریم! این پردازنده قیمتی در حد ۱.۲ میلیون تومان دارد و از نظر قدرت پردازشی به مدلی بهتر نیاز نیست مگر آنکه بخواهید در آینده دو کارت گرافیک بسیار قدرتمند روی مادربورد خود نصب کنید.

مادربورد: ایسوس Prime Z270-A با قیمت ۱۷۰ دلار

مادربوردهایی با چیپ‌ست Z270 برای سیستم گیم مناسب به نظر می‌رسند و بهتر است به دنبال مدل‌هایی با امکانات اورکلاک و پورت‌های بسیار زیاد نباشید چرا که از اغلب این ویژگی‌ها استفاده نخواهید کرد. مادربوردهای سری پرایم ایسوس کیفیت و امکانات خوبی دارند. اسلات M.2 و پورت سریع USB 3.1 و پشتیبانی از SLI‌ کردن دو کارت گرافیک در این محصول پیش‌بینی شده است. از طرفی بخش صدای آن کیفیت خوبی دارد و در صورت اورکلاک هم مشکلی وجود ندارد.

کارت گرافیک: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH 8GB با قیمت ۵۵۰ دلار

یکی از مدل‌های GTX 1080 که محصولی از گین‌وارد است را انتخاب کردیم چرا که کیفیت خوبی در برابر قیمت دارد. اگر این مدل را پیدا نکردید بد نیست سراغ Zotac و Palit و EVGA و برندهای مطرحی مثل ایسوس و گیگابایت بروید. مهم این است که مدل کارت گرافیک GTX 1080‌ باشد تا با قدرت پردازشی عالی، بازی‌های سنگین را به خوبی اجرا کند.

رم: Corsair Vengeance LPX Black 16GB DDR4-3000 CL15 با قیمت ۱۳۰ دلار

۱۶ گیگابایت حافظه با تایمینگ CL15 و سرعت ۳۰۰۰ مگاهرتز برای سیستم گیمینگ و رندر عالی است. این مدل احتمالاً به راحتی در بازار پیدا می‌شود.

هارددیسک و SSD: هارد ۴ ترابایتی سیگیت و اس‌اس‌دی کروشل MX300 525GB با قیمت ۱۵۰ دلار

برای نصب ویندوز درایو Crucial MX300 525GB گزینه‌ی خوش‌قیمت و خوبی است. اس‌اس‌دی‌های PCIe بسیار گران‌قیمت هستند و برای سیستم گیمینگ بهتر است به درایوی ۲.۵ اینچی با پورت SATA III‌ بسنده کنید.

 در انتخاب هارددیسک برند سیگیت و وسترن دیجتال از نظر میزان خرابی مشابه هستند. بنابراین محصول ارزان‌تر سیگیت مناسب به نظر می‌رسد اما اگر به وسترن دیجیتال علاقه دارید، مدل ۴ ترابایتی سری آبی یا Blue برای کاربران عادی مناسب است.

پاور: Corsair RM550x با قیمت ۹۵ دلار

مدل ۵۵۰ واتی سری RM کورسیر انتخاب خوبی است. می‌توانید مدل ۵۵۰ واتی را نیز انتخاب کنید چرا که GTX 1080 واقعاً کم‌مصرف است اما در صورت نیاز به کارت گرافیک دوم، می‌بایست کانکتورها و قدرت پاور بالاتر باشد. بنابراین مدل ۶۵۰ واتی را تهیه کنید.

کیبورد: کیبورد مکانیکی استیل‌سریز Apex M800 Black با قیمت ۲۰۰ دلار

کیبورد مکانیکی SteelSeries Apex M800 Black از نظر کیفیت و امکانات، بسیار عالی است و آرزوی هر گیمری را برآورده می‌کند. کلیدهای QS1 به کار رفته در این کیبورد از نظر ثبات نسبت به اغلب محصولات بازار بهتر است. مسیر رفت و برگشت هم کوتاه در نظر گرفته شده و می‌توان سریع‌تر کلیدها را فعال کرد و در نهایت اینکه کلیدها کم‌صدا هستند.

موس: Logitech G502 Proteus Spectrum با قیمت ۸۰ دلار

لاجیتک G502 موس فوق‌العاده‌ای است. در این محدوده‌ی قیمت موس بسیار محبوبی مثل Logitech G502 Proteus Spectrum کمیاب است چرا که کلیدها از نظر موقعیت و کیفیت عالی هستند، چرخ موس می‌تواند آزادانه دوران کند و عمل اسکرول سریع را انجام دهد، تنظیمات نرم‌افزار گیمینگ لاجیتک بسیار کامل و عالی و می‌توانید وزن موس را به کمک وزنه‌های همراه آن کم و زیاد کنید. دقت موس و کلیدهای ماکرو نیز عالی هستند.

مانیتور: ال‌جی LG 27UD68P-B با قیمت ۴۵۰ دلار

این مانیتور با وجود پنل IPS‌ مرغوبی که در آن استفاده شده، به جز بازی‌ها کاربرد دیگری هم دارد. پنل IPS‌ به معنی بالا بودن دقت رنگ، کنتراست و روشنایی و همین‌طور زاویه دید است. لذا می‌توان امور گرافیکی و تماشای فیلم از زوایای مختلف را نیز به این مانیتور مرغوب سپرد. مانیتور ال‌جی 27UD68P-B از فری‌سینک نیز پشتیبانی می‌کند و اگر کارت گرافیک محصول ای‌ام‌دی بود، نرخ نوسازی متغیر فعال می‌شد و در نتیجه وقفه و بریدگی فریم در بازی‌ها به حداثل می‌رسید. اما کارت گرافیکی که معرفی شده محصولی از انویدیاست و برای رسیدن به نرخ نوسازی متغیر مناسب نیست.

رزولوشن مانیتور همان‌طور که در ابتدای راهنمای خرید بحث شد، 4K است و قطر آن ۲۷ اینچ. لذا منتظر لحظات هیجان‌انگیز و گرافیک خیره‌کننده‌ی بازی‌ها باشید.

کیس: Phanteks Enthoo Pro Window

کیس مورد دلخواهی است اما این مدل از نظر فضای داخلی، موقعیت‌ها و بست‌ها و نقاط اتصال عالی طراحی شده است.

قیمت این سیستم قدرتمند با اضافه شدن هدست گیمینگ و تجهیزاتی مثل موس‌پد مرغوب به ۲۰۰۰ دلار یا معادل ۸ میلیون تومان می‌رسد.