سرویس دانش و فناوری

آیا MacBook برای بازی خوب است؟ مشکلات سیستم عامل macOS و مک‌بوک‌ها به عنوان پلتفرم گیمینگ

در پاسخ به این سوال ابتدا باید فراهم بودن بستر سخت‌افزاری و سپس مقوله‌ی نرم‌افزاری را بررسی کرد.

آیا سخت‌افزار گیمینگ در مک‌های اپل موجود است؟

سخت‌افزاری که در مک‌بوک‌ها استفاده می‌شود، شبیه کامپیوترهای ویندوزی است. پردازنده‌ی اینتلی و پردازنده‌ی گرافیکی انویدیا و یا AMD چیزی است که در مک‌های اپل می‌بینیم و البته اگر قیمت یک لپ‌تاپ ویندوزی برابر با یکی از مک‌های موجود باشد، سخت‌افزار لپ‌تاپ ویندوزی بسیار عالی خواهد بود و در ردیف محصولات گیمینگ قرار می‌گیرد. به علاوه محصولات گیمینگی که ایسوس و MSI و دیگران طراحی می‌کنند از نظر سیستم خنک‌کاری به مراتب بهتر از مک‌های باریک و ظریف اپل است.

در محصولات ویندوزی معمولاً به جز پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع روی پردازنده‌های اینتل، یک پردازنده‌ی گرافیکی دیگر که از تولیدات انویدیا یا ای‌ام‌دی است هم حضور دارد و این برای اجرای روان بازی‌ها ضروری است. در مک‌های ارزان فقط پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع اینتل موجود است و از این رو برای بازی‌های سنگین مناسب نیستند.

و در نهایت به این حقیقت می‌رسیم که مک‌بوک‌ها سخت‌افزار لازم برای اجرای بازی‌های نیمه‌سنگین را دارند و مشکلی از این جهت وجود ندارد. ممکن است تنظیمات گرافیکی حداکثری برای اجرای برخی بازی‌ها مناسب نباشد، به خصوص که نمایشگر رزولوشن بالای مک‌ها و در نتیجه سخت‌تر شدن پردازش گرافیکی، سرعت اجرای بازی‌ها را کم می‌کند. بنابراین می‌توان تنظیمات گرافیکی را پایین‌تر انتخاب کرد.

اگر یکی از مک‌بوک پروها را انتخاب کرده باشید که معمولاً از نظر کارت گرافیک بسیار عالی هستند شاید سرعت اجرای بازی‌ها بهتر شود اما قیمت ۳۰۰۰ دلاری این مدل‌ها بسیار بالا به نظر می‌رسد و با همین مقدار هزینه می‌توان لپ‌تاپ‌های ویندوزی مجهز به دو پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند تهیه کرد و بازی‌های سنگین را با تنظیمات گرافیکی بالا اجرا کرد.

تنوع بازی‌ها و مقوله‌ی بهینه بودن برای سیستم عامل macOS

مقوله‌ی نرم‌افزار یا دقیق‌تر بگوییم بازی و اکوسیستم توسعه‌ی بازی نیز بسیار مهم است. کمبود عناوین برتر و همین‌طور بهینه نبودن سرعت اجرا و ابزارهای توسعه‌ی بازی می‌تواند بهترین سخت‌افزارها را با چالش کمبود مشتری روبرو کند.

ویندوز با واسط برنامه‌نویسی معروفی که مایکروسافت توسعه داده و می‌دهد، بهترین پلتفرم برای توسعه‌ی بازی‌های گرافیکی است. دایرکت ایکس ابزاری کامل و قدرتمند است و می‌توان بازی‌هایی با گرافیک خیره‌کننده را در زمان کمتر توسعه داد و همین‌طور سرعت اجرای بازی را به کمک قابلیت‌های خاص پردازنده‌ی گرافیکی بالا برد.

در اکوسیستم مک چیزی که به اندازه‌ی دایرکت ایکس کامل و توانمند باشد، وجود ندارد! به همین علت است که بازی‌های مخصوص مک او‌اس اپل بسیار کمتر هستند. خبر ناگوارتر این است که برخی بازی‌های محبوب هیچ‌وقت به دنیای کامپیوترهای اپل وارد نمی‌شوند! عناوینی مثل سری بتلفیلد یا Call of Duty به کلی در مک وجود ندارند. به ۱۵ بازی پرفروش Steam‌ توجه کنید:

از این ۱۵ عنوان فقط ۵ مورد برای مک‌اواس نیز منتشر شده است و متأسفانه سرعت اجرای بازی و حتی کیفیت گرافیک در حد نسخه‌ی ویندوزی نیست.

برای بازی کردن مک‌بوک نخریم؟

پاسخ منفی است. اگر واقعاً به طراحی مک‌های اپل علاقه‌مند هستید و نقاط قوت در دیگر کاربردها برایتان مفید است، می‌توانید یکی از مک‌بوک‌ها را تهیه کنید و برای لذت بردن از بازی‌های روز، ویندوز روی مک نصب کنید!

کافی است از Boot Camp برای نصب ویندوز روی مک استفاده کنید و به این ترتیب ویندوز برای بازی‌ها و macOS برای دیگر کاربری‌هایی که در ذهن دارید، انجام وظیفه می‌کند. توجه کنید که نسخه‌ی ویندوزی بازی‌ها روی سخت‌افزار مک بهتر از نسخه‌ی ویژه‌ی macOS اجرا می‌شود چرا که عناوین ویندوزی بهینه‌تر طراحی شده‌اند.

دو مشکل باقی می‌ماند: نیاز به ری‌استارت کردن و سوییچ بین دو سیستم عامل که با حوصله کردن حل می‌شود و ضعف قدرت پردازشی پردازنده‌ی گرافیکی که با پایین آوردن تنظیمات گرافیکی بازی، جبران می‌شود.

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید