اولین بازی که از تکنولوژی NVIDIA Turf Effects برای شبیه‌سازی واقعی تیغه‌ی علف بهره می‌برد، Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands است. گرافیک خیره‌کننده‌ی این بازی از نظر نورپردازی و موارد دیگر نیز بسیار عالی و البته سنگین است. در ادامه NVIDIA Turf Effects را دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

وقتی شخصیت اصلی در بازی Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands وارد علف‌زارهای انبوه بازی می‌شود، به نظر می‌رسد که تک‌تک ساقه‌های باریک و ظریف با پای کاراکتر برخورد دارند، چیزی که با توجه به سنگینی پردازش آن به ندرت در بازی‌ها دیده شده است. برای این شبیه‌سازی نزدیک به واقعیت از تکنولوژی NVIDIA Turf Effects استفاده شده و در حقیقت اولین بازی است که از این تکنولوژی جالب بهره می‌برد. انویدیا ترف افکتس را در سال ۲۰۱۴ معرفی کرد و بخشی از مجموعه بهینه‌سازی‌های GameWorks است.

به ویدیویی از دنیای باز و گرافیکی Tom Clancy’s Ghost Recon Wildlands توجه کنید:

جزئیات گرافیکی بازی خیره‌کننده است به خصوص اگر رزولوشن اجرای بازی را 4K در نظر بگیرید که البته کارت گرافیک بسیار عالی لازم دارد.

اما Turf Effects چیست و چطور کار می‌کند؟ تکنولوژی ترف افکتس انویدیا برای شبیه‌سازی تیغه‌های علف به کار می‌رود. هر تیغه می‌تواند از ۳ تا ۱۰۰ مثلث تشکیل شود و این انتخاب بستگی به فاصله از دوربین بهینه می‌شود. هر یک از تیغه‌ها می‌توانند نورپردازی طبیعی خود را داشته باشند و از طرفی انسداد محیطی (تاریکی در حفره‌ها، زیر اجسام و پوشش گیاهی) نیز به صورت طبیعی قابل پیاده‌سازی است. به همین جهت است که Turf Effects را می‌توان شبیه‌سازی واقعی پوشش گیاهی دانست. برای این شبیه‌سازی سنگین و پیچیده از معماری خاص کارت گرافیک‌های انویدیا که از دایرکت ایکس ۱۱ پشتیبانی می‌کنند، استفاده می‌شود و به این ترتیب سرعت اجرای بازی آن قدرها که تصور می‌شود، پایین نمی‌آید.

و اما سوال: با فعال کردن ترف افکتس سرعت اجرای بازی چقدر کمتر می‌شود؟ پاسخ را در نمودار زیر می‌بینیم. فعال کردن این ویژگی گرافیکی موجب کاهش سرعت اجرای بازی از ۵۳.۵ فریم بر ثانیه به ۵۲.۶ فریم بر ثانیه شده که ناچیز است. البته رزولوشن اجرای بازی 1080p بوده و در صورت استفاده از رزولوشن 4K نمی‌توان با کارت گرافیک GTX 1070 و محصولات ارزان‌تر از ۲ میلیون تومان سرعت جالبی را تجربه کرد.

سرعت اجرا در نمایشگرهای QHD نیز به صورت زیر است: