در نمایشگاه MWC 2017‌ سه گوشی رده‌اول به نام اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم و ال‌جی جی ۶ و همین‌طور هواوی پی۱۰ پلاس معرفی شده است. هنوز گلکسی اس ۸ معرفی نشده و نمی‌توان تمام بهترین‌ها را در برابر هم قرار داد اما سه برند مطرح، بهترین گوشی‌های خود را معرفی کرده‌اند و می‌توان نقاط ضعف و قوت هر یک را بیان کرد.

مقایسه سخت‌افزار گوشی‌های Xperia XZ Premium و هواوی P10 Plus و ال‌جی جی ۶

  Sony Xperia XZ Premium Huawei P10 Plus LG G6
Platform Android 7 Nougat Android 7 Nougat Emotion UI Android 7 Nougat
Dimensions 156 x 77 x 7.9 mm195 g weight 153.5 x 74.2 x 6.98 mm 165 g weight 148.9 x 71.9 x 7.9 mm163 g weight
Display 5.5" 4K(2160 x 3840) 5.5" QuadHD(1440 x 2560) 5.7" QuadHD+(1440 x 2880)
Processor, RAM QualcommSnapdragon 8354 GB RAM HiSilicon Kirin 9606 GB RAM QualcommSnapdragon 8214 GB RAM
Storage 64 GB + microSD support 128 GB + microSD support 32 GB + microSD support
Cameras

19 MP F/2.0,

960fps slow motion video capture,

Anti-distortion shutter,

4K video

Front: 13MP F/2.0

Dual-camera (12 + 20 MP) F/1.8,

OIS,

4K video

Front: 8MP F/1.9

Dual-camera (13 + 13 MP) F/1.8,

OIS,

4K video

Front: 5 MP F/2.2

Battery 3230 mAh non-removable 3750 mAh non-removable 3300 mAh non-removable
Special features

IP 68 water resistance

Dual SIM support

Dual SIM support IP 68 water resistance

سونی بهترین تراشه‌ی کوالکام یعنی اسنپ‌دراگون ۸۳۵ را انتخاب کرده که بهتر از کرین ۹۶۰ هواوی است و ال‌جی با انتخاب اسنپ‌دراگون ۸۲۱، به فکر عرضه‌ی سریع‌تر گوشی خود و فروش بهتر بوده است. این تراشه کمی ضعیف‌تر از پردازنده‌ی دو رقیب دیگر است. مقدار رم گوشی هواوی بسیار زیاد و عالی است اما سونی و ال‌جی به رم ۴ گیگابایتی وفادار بوده‌اند.

روی کاغذ به نظر می‌رسد که هواوی در اموری به جز پردازش گرافیک سنگین بهترین گزینه باشد به خصوص که هواوی در بهینه‌سازی اپلیکیشن‌های اصلی گوشی موفق ظاهر شده و حتی گاهی آیفون‌ها را پشت سر گذاشته است. اما سونی اکسپریا زد‌ایکس پریمیوم هم دست کمی از هواوی پی۱۰ ندارد.

مقایسه‌ی طراحی گوشی‌های Xperia XZ Premium و هواوی P10 Plus و ال‌جی جی ۶

اکسپریای سونی با همان سبک تند و تیز و براق سونی طراحی شده و زیبایی خاصی دارد. این بار گوریلا گلس کاربرد بیشتری داشته و نمایشگر بزرگ‌تر شده است. محصول ال‌جی با نمایشگر غول‌آسایی که حاشیه‌های باریک و نسبت تصویر ۲ به ۱ دارد، متفاوت به نظر می‌رسد. بیشترین سطح جلوی گوشی به نمایشگر اختصاص پیدا کرده است و بدنه با توجه به انحنای ملایم لبه‌ها، ارگونومی خوبی دارد. هواوی هم از سبک سری P و گوشی P9 خود پیروی کرده و طرفداران خاص خود را دارد.

سه زبان طراحی برای سه نوع ذائقه‌ی مختلف و نمی‌توان گفت کدام برند از این نظر بهتر است.

نمایشگر گوشی‌های Xperia XZ Premium و هواوی P10 Plus و ال‌جی جی ۶

سونی از نمایشگر 4K با روشنایی عالی و پشتیبانی از HDR استفاده کرده است و در میان سه رقیب، بهترین است. ال‌جی از IPS LCD غول‌آسایی به قطر ۵.۷ اینچ استفاده کرده است که طبعاً کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. هواوی به رزولوشن QHD بسنده کرده و قطر نمایشگر مدل P10 Plus‌ را ۵.۵ اینچی در نظر گرفته است. در مدل P10 نمایشگر 1080p است و به این ترتیب می‌توان گفت که هواوی از نظر نمایشگر، ضعیف‌ترین رقیب است.

مقایسه‌ی دوربین گوشی‌های Xperia XZ Premium و هواوی P10 Plus و ال‌جی جی ۶

در این بخش تصمیم‌گیری واقعاً دشوار است. ال‌جی از دوبین دوگانه‌ای با رزولوشن بالا و حسگر بزرگ استفاده کرده تا روی زاویه‌ی دید تسلط داشته باشد. سونی از حسگری بزرگ و سریع که می‌تواند ویدیوهای اسلوموشون ۹۶۰ فریم بر ثانیه‌ای تهیه کند استفاده کرده است و هواوی نیز با استفاده از دو حسگر ۱۲ و ۲۰ مگاپیکسلی که مورد دوم تک‌رنگ است، به روش‌های پردازش تصویری سعی در بالا بردن کیفیت تصاویر داشته و شاید در عکاسی از محیط کم‌نور، بهترین باشد.

تصمیم‌گیری در مورد بهترین دوربین از نظر کیفیت عکاسی دشوار است چرا که شاید اکسپریای سونی در عکاسی سریع و عکاسی مناظر پیشتاز باشد و ال‌جی در عکاسی زاویه‌باز و هواوی در عکاسی از محیط تاریک.

مقایسه قیمت اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم و هواوی P10 Plus و ال‌جی جی ۶

گوشی ال‌جی جی ۶ احتمالاً با قیمت ۷۰۰ دلار روانه‌ی بازار می‌شود. هواوی قیمت ۷۰۰ یورو را برای P10 Plus در نظر گرفته و مدلی با رم ۶ گیگابایت و حافظه‌ی داخلی ۱۲۸ گیگابایت قیمت ۸۰۰ یورو خواهد داشت. و در نهایت سونی برای اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم قیمت ۸۰۰ دلار را منطقی می‌داند.

قیمت‌ها بسیار نزدیک است و گوشی‌ها از نظر سخت‌افزار، دوربین و طراحی نیز نقاط ضعف و قوت خاصی دارند اما به نظر می‌رسد که بهترین گزینه محصول جدید سونی است. نمایشگر 4K و تراشه‌ی قدرتمند اسنپ‌دراگون ۸۳۵ و دوربینی فوق‌العاده سریع از مزایای بازر این گوشی است.