مشخصات گوشی Sony Xperia XZ Premium با معرفی رسمی آن در MWC 2017‌ بالاخره تأیید شد. سونی در کنار این گوشی 4K گوشی دیگری به اسم اکسپریا XZs معرفی کرده است که جذابیت‌های متفاوتی دارد. در ادامه با گوشی اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم سونی آشنا می‌شویم.

سونی در اکسپریا XZ Premium از نمایشگر 4K استفاده کرده تا یاد و خاطره‌ی اکسپریا زد پریمیوم زنده شود. اولین گوشی‌ای که نمایشگر 4K داشت و شاید به خوبی از آن استقبال نشد.

در اکسپریا ایکس‌زد پریمیوم تراشه‌ی مرکزی اسنپ‌دراگون ۸۳۵ استفاده شده، چیزی که با شایعه‌ی استفاده از S821‌ مغایرت دارد. مقدار رم ۴ گیگابایت است و سیستم عامل اندروید ۷.۰.

نمایشگر گوشی ۵.۵ اینچی است و از HDR‌ پشتیبانی می‌کند! اولین گوشی با پشتیبانی از HDR که شاید برای گرافیست‌ها و عکاسان بسیار مهم باشد. روشنایی پنل به کار رفته که این بار هم Triluminos سونی است، ۴۰ درصد بیشتر از روشنایی حداکثر گوشی اکسپریا زد پریمیوم است.

سونی از گوریلا گلس ۵ استفاده کرده و آن را دور تا دور گوشی کشیده است. گوشی ضد آب و غبار است و گواهی IP68 را دریافت کرده است. وزن گوشی با وجود باتری ۳۲۳۰ میلی‌آمپرساعتی، ۱۹۵ گرم است! کمی زیاد است، شاید سونی سیستم خنک‌کاری خاص و سنگینی در این گوشی پنهان کرده است. سونی از شارژ سریع ۳.۰ کوالکام برای تسریع شارژ باتری استفاده کرده و پورت شارژ چیزی نیست جز USB C. حسگر اثر انگشت در دکمه‌ی پاور تعبیه شده است.

رنگ‌بندی گوشی کروماتیک و مشکی است. دوربین هم یکی از جذابیت‌های این گوشی و مدل کوچک‌تر یعنی XZs است. می‌توان ویدیوهای اسلوموشنی با سرعت ۹۶۰ فریم بر ثانیه تهیه کرد. رزولوشن چنین ویدیویی 720p است و برای رسیدن به این سرعت عجیب که ۴ برابر بیشتر از حد معمول است، از حسگرهای خاص و جدید سونی که دارای لایه‌ی DRAM هستند استفاده شده است. قبلاً در این رابطه توضیحاتی دادیم.