گلکسی اس ۸ با دو نوع پردازنده روانه‌ی بازار می‌شود. نسخه‌ی سامسونگی یعنی Exynos 8895 و نسخه‌ی کوالکامی با پردازنده‌ی قدرتمند اسنپ‌دراگون ۸۳۵. اما به نظرتان کدام نسخه بهتر است؟ اکسینوسی سامسونگ یا اسنپ‌دراگونی کوالکام؟ در ادامه مقایسه‌ی کوتاه و دقیقی خواهیم داشت. با ما باشید.

اگر شایعات متعدد واقعیت داشته باشد، دو گونه Galaxy S8‌ خواهیم داشت که از نظر عملکردی نزدیک و مشابه هم هستند. اکسینوسی و کوالکامی. دو تراشه‌ی یاد شده بسیار عالی هستند و هر دو با وجود لیتوگرافی جدید ۱۰ نانومتری سامسونگ، کم‌مصرف و قدرتمندانه در بنچ‌مارک‌ها یکه‌تازی می‌کنند. شاید تنها رقیب تراشه‌ی به کار رفته در آیفون ۷ باشد و بس.

به جدول مشخصات کلیدی تراشه‌ها توجه کنید تا بحث دقیق‌تری داشته باشیم:

مقایسه مشخصات پردازنده‌ی سامسونگی و کوالکامی گلکسی اس ۸
  Snapdragon 835 Exynos 8895
هسته‌ها Kryo 280 Custom + Cortex A53
پیکربندی هسته‌ها

4 هسته 2.45 گیگاهرتز

4 هسته 1.9 گیگاهرتز

4 هسته 2.5 گیگاهرتز

4 هسته 1.7 گیگاهرتز

پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 540 Mali-G71 MP20
رم

2 در 32 بیت

LPDDR4X 1866MHz

LPDDR4X
Camera 16MP Dual, 32MP Single 28MP+16MP Dual, 28MP Single
Flash eMMC 5.1 / UFS 2.1 eMMC 5.1 / UFS 2.1
Video Recording 4K @ 30FPS 4K @ 120FPS
Video Playback 4K UHD @ 60fps 4K UHD @ 120fps
Modem

LTE Cat. 16 4CA 1 Gbps down

LTE Cat. 13 2CA 150 Mbps up

LTE Cat. 16 5CA 1 Gbps down

LTE Cat. 13 2CA 150 Mbps up

Charging Quick Charge 4.0, WiPower Samsung Adaptive Fast Charge, Qi, PMA

پردازنده‌ی اصلی: برتری  خاصی در این بخش دیده نمی‌شود. کوالکام و سامسونگ مدعی هستند که هسته‌های جدید و اختصاصی‌شان به نسبت قبل ۳۰ درصد بهینه شده‌اند و توان مصرفی ۴۰ درصد کمتر است.

پردازنده‌ی گرافیکی: نسخه‌ی کوالکامی ۲۵ درصد بهتر از نسل قبلی است اما نسخه‌ی سامسونگی به نظر ۶۰ درصد بهینه‌تر از قبل شده و می‌تواند نقطه قوت تراشه‌های کوالکام را برای اولین بار دور بزند!

مودم 4G: سامسونگ در این بخش پیشرفت شگفت‌انگیزی داشته و اکنون کلاس مودم LTE به کار رفته در اکسینوس ۸۸۹۵ شبیه آن چیزی است که کوالکام در بهترین تراشه‌ی خود استفاده کرده است. هر دو می‌توانند با سرعت ۱ گیگابیت بر ثانیه دانلود کنند!

موتور مالتی‌مدیا و پخش و فشرده‌سازی ویدیو: سامسونگ در این بخش پیشتاز است چرا که گلکسی اس ۸ با تراشه‌ی سامسونگی می‌تواند از موتور مالتی‌مدیای توانمندش برای دیکد ویدیوهای 4K@120 استفاده کند اما نسخه‌ی کوالکامی به ویدیوهایی با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و رزولوشن 4K محدود می‌شود. دیکد به صورت غیرسخت‌افزاری با مصرف باتری بالاتر و داغ شدن بدنه همراه است و روش خوبی نیست. در اینکد و فشرده‌سازی ویدیو نیز وضعیت مشابه است.

دوربین: اکسینوس ۸۸۹۵ از نظر پردازشگر تصویر قوی‌تر به نظر می‌رسد و از دوربین‌های با رزولوشن بالاتر پشتیبانی می‌کند اما همه چیز رزولوشن نیست و باید ویژگی‌های عالی پردازشگر تصویر اسنپ‌دراگون ۸۳۵ را هم در نظر گرفت. بهتر است منتظر مقایسه تصاویر نهایی که دو گونه‌ی گلکسی اس ۸ تهیه می‌کنند بمانیم و قضاوت دقیق‌تری داشته باشیم. روی کاغذ وضعیت مشابه به نظر می‌رسد.

شارژ سریع باتری: سامسونگ از تکنولوژی اداپتیو خویش استفاده می‌کند که عملاً چیزی شبیه کوئیک شارژ کوالکام است و در این مورد نمی‌توان برتری محسوسی را متوجه یکی از گزینه‌ها دانست.

جمع‌بندی: روی کاغذ تراشه‌ی سامسونگ بهتر از بهترین تراشه‌ی سال ۲۰۱۷ کوالکام است و نسخه‌ی اکسینوسی گلکسی اس ۸ بهتر از نسخه‌ی کوالکامی است اما ممکن است در عمل مشکلات خاص و عجیبی به وجود بیاید و این نتیجه‌گیری اولیه را معکوس کند.