سرویس دانش و فناوری

راهنمای خرید: پردازنده‌های جدید ای‌ام‌دی برای سیستم رندرینگ بهترند یا Core i7های رده‌اول اینتل

رایزن و رده‌بندی کلی پردازنده‌های جدید ای‌ام‌دی از Ryzen 7 تا Ryzen 3

امروز در پنج سال اخیر مهم‌ترین رویداد برای بخش پردازند‌ه‌های کمپانی ای‌ام‌دی برگزار شد و رایزن‌ها معرفی شدند. مشخصات درست همان چیزی است که در شایعات متعدد مرور کردیم. Ryzen 7 در صدر و Ryzen 3 در قعر جدول رده‌بندی قرار دارد، درست شبیه Core i7 و Core i3 اینتل.

  • Ryzen 7 1800X: 8C/16T, 3.6 GHz base, 4.0 GHz turbo, 95W, $499
  • Ryzen 7 1700X: 8C/16T, 3.4 GHz base, 3.8 GHz turbo, 95W, $399
  • Ryzen 7 1700: 8C/16T, 3.0 GHz base, 3.7 GHz turbo, $329

سه مدل فوق ۸ هسته‌ای هستند و با وجود SMT می‌توانند ۱۶ ترد را پردازش کنند. سرعت کلاک مدل برتر ۴ گیگاهرتز است و قیمت آن ۵۰۰ دلار. این مدل در بنچ‌مارک‌ها بنابر ادعای سازنده فراتر از Core i7-6900K اینتل است و به این ترتیب می‌توان با پرداخت هزینه‌ای در حد نصف، همان عملکرد عالی سری اکستریم اینتل را تجربه کرد.

از طرف دیگر Ryzen 7 1700X با قیمت مشابه Core i7-7700K‌ روانه‌ی بازار می‌شود ولیکن این پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای به خصوص در پردازش چند‌هسته‌ای مدل ۴ هسته‌ای اینتل را پشت سر می‌گذارد.

عملکرد هر هسته‌ی جدید پردازنده‌های ای‌ام‌دی پیشرفت ۵۲ درصدی دارد نه ۴۰ درصد

ای‌ام‌دی در طراحی هسته‌هایی که کم‌تعداد اما سریع باشند، مشکلی جدی داشت اما به نظر می‌رسد که هسته‌ی Zen فراتر از انتظار این کمپانی است. هر هسته‌ی Zen از نظر تعداد دستوراتی که در یک سیکل کلاک اجرا می‌شود، ۵۲ درصد بهتر از نسل پیشین است و این یعنی ای‌ام‌دی می‌تواند در اپلیکیشن‌هایی که تنها یک هسته را به کار می‌گیرند به اینتل نزدیک شود.

اینتل در هر نسل از نظر عملکرد یک هسته، پیشرفت چند درصدی داشته و اکنون پس از چند نسل پیشرفت، به نقاط خوبی رسیده است. پیش‌بینی ۴۰ درصدی ای‌ام‌دی به ۵۲ درصد واقعی تبدیل شده است و بار دیگر رقابت اینتل و ای‌ام‌دی جدی می‌شود.

پیچیدگی پردازنده‌های جدید ای‌ام‌دی مثال‌زدنی است. یک تراشه‌ی ۸ هسته‌ای ای‌ام‌دی از خانواده‌ی جدید رایزن، ۴.۸ میلیارد تزانریستور دارد که یک رکورد جالب توجه است. بیش از ۲۰۰ متر اتصالات در این تراشه دیده می‌شود.

عملکرد پردازنده‌های جدید ای‌ام‌دی در مقایسه با اینتل

دو تراشه‌ی Ryzen 7 1800X و Ryzen 7 1700X‌ را در نظر بگیرید که ارزان‌تر از رقبایی مثل Core i7-6900K و Core i7-6800K هستند. در بنچ‌مارک رندرینگ سین‌بنچ که اثبات کرده امتیاز معقولی به تراشه‌ها می‌دهد وضعیت به صورت زیر است:

همان‌طور که شاهد هستید در حالت اجرای یک هسته‌ای امتیاز تراشه‌ها در حد ۱۶۰ است و این یعنی هر هسته‌ی Zen مشابه هسته‌های اینتل عمل می‌کند و از طرفی مدل 1700X با ۲.۵ برابر هزینه‌ی کمتر، شبیه Core i7-6900K است. لذا باید در خرید پردازنده و مادربورد برای سیستم‌های رندرینگ تجدیدنظر کرد و کمی دست نگه داشت.

منتظر راهنمای خرید سیستم مبتنی بر تراشه‌های جدید ای‌ام‌دی باشید. 

۷۲۴پرس در شبکه‌های اجتماعی

برای اطلاع از آخرین اخبار و مقالات سایت، ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید