اینتل از سیستم روی چیپ‌های Atom C3000‌ پرده برداشت. تراشه‌هایی کامل که حداکثر ۱۶ هسته دارند و در سرورها، خودروهای هوشمند و خودران و همین‌طور NASها به کار می‌روند. در ادامه با این محصولات آشنا می‌شویم.

منظور از سیستم روی چیپ این است که پردازنده‌ی اصلی و تراشه‌های پردازشی همگی در یک تراشه جای گرفته‌اند و سیستمی کامل روی فقط یک تراشه گرد هم آمده است.

اتم‌های جدید C3000 مبتنی بر تراشه‌های اتم اینتل برای گوشی‌ها و تبلت‌ها طراحی شده‌اند. منظور نسل فعلی یعنی Goldmont‌ است. اینتل سری C3000 را برای خودروها، سرورها و سرورهای ذخیره‌سازی ارزان‌قیمت طراحی کرده است. تعداد هسته‌ها بین ۲ تا ۱۶ عدد و سرعتشان حداکثر ۲.۲ گیگاهرتز است. از امکانات جالب این تراشه‌ها وجود کنترلر شبکه‌ی ۱۰ گیگابیت بر ثانیه‌ای و وجود خروجی‌ها و ورودی‌های متعدد است.

Atom C3000‌ اینتل از مجازی‌سازی با تکنولوژی VT-d پشتیبانی می‌کند. Quick Assist تکنولوژی دیگری برای رمزگذاری و فشرده‌سازی بسیار سریع است که می‌تواند سرعتی در حد ۲۰ گیگابیت بر ثانیه داشته باشد. کنترلر رم نیز از رم تک‌کاناله‌ی DDR4-1866 پشتیبانی می‌کند و نیز می‌توان از رم‌هایی با کد تصحیح خطا که به صورت DDR3L-1600‌ هستند استفاده کرد.

حداکثر ۱۶ پورت ساتا ۳ و ۴ کنترلر اترنت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه‌ای نشان می‌دهد که تراشه‌های اتم جدید برای سرورها بسیار عالی هستند، به خصوص که قیمتشان پایین است. توان طراحی حرارتی نیز از ۸.۵ وات شروع می‌شود. در صورت نیاز به کارت‌های جانبی و بسیار سریع، می‌توان از PCIe 3.0‌ شانزده مسیره نیز استفاده کرد.

و قیمت ارزان‌ترین محصول: مدل Atom C3338 که ۲ هسته‌ای است و ۱۰ مسیر PCIe 3.0‌ دارد، با قیمت ۲۷ دلار در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.